2 Mart 2009 Pazartesi

MUHASEBEİ UMUMİYE KANUNU

MUHASEBEİ UMUMİYE KANUNU



Kanun Numarası : 1050
Kabul Tarihi : 26/5/1927
Yayımlandığı R.Gazete : Tarih : 9/6/1927 Sayı : 606

BİRİNCİ FASIL
Ahkamı umumiye

Madde 1 - Devletin bilümum emvalinin idare ve muhasebesi bu kanuna tabidir.
Madde 2 - Devletin emvali Devletçe tarh ve cibayet olunan her türlü
tekalif ve rüsum ile Devlete ait nükut ve esham ve her türlü menkul ve
gayrimenkul eşya, emval ve kıyem ve bunların hasılat ve icraatı ile bedel-
lerinden terekküp eder.

Madde 3 - Devlet emvalinin hesabı, zamanı idare ve senei maliye itibariyle
görülür.

Madde 4 - Zamanı idare, muhasiplerin bir senei maliye iptidasından intiha-
sına kadar bütçeye tabi olan varidat ve sarfiyat ile bütçeye tabi olmıyan
emanat ve müraselata mütaallik olarak ifa eyledikleri bilcümle muamelatı
ihtiva eder.

Madde 5 - (Değişik: 16/7/1981 - 2493/1 md.)
Bütçe yılı takvim yılıdır .

Madde 6- Bütçe, Devlet devair ve müessesatının senevi varidat ve masarifi
muhammenatını gösteren ve bunların tatbik ve icrasına mezuniyet veren bir
kanundur.

Madde 7 - Devlet masarifi, bütçe dahilinde Devlet namına ifa edilen veya
bir kanunu mahsus ile ifası taahhüt olunan bir hizmet ve hususat karşılığı
olmak üzere Devlet zimmetinde tahakkuk eden borçtur.

Madde 8 - Kavanin ve nizamatına tevfikan Devlet varidatını tahakkuk
ettirip kabili tahsil hale getirenlere varidat tahakkuk memuru ve Devlet
masarifini mevzuata tevfikan tahakkuk ettirenlere de masraf tahakkuk memuru
denir.

Madde 9 - Varidatı tahsil, nukut ve ayniyatı muhafaza, masarifi istihkak
sahiplerine tediye ve teslim ve bu işlere mütaallik her türlü mürasalat ile
buna müteferri nakdi ve aynı bilcümle muamelatı ifa ve Divanı Muhasebata zamanı
idare hesabı ita edenlere muhasip denir.

Madde 10 - Devlet hizmetlerine mütaallik masarifin muvakkat veya kati
surette tediyesi hakkında muhasiplere tahriri emir ve mezuniyet verenlere
amiri ita denir.

Madde 11 - Varidat ve hasılatı tarh ve tahakkuk ettirip kabili tahsil bir
hale getirmek varidat tahakkuk memurlarına ve masarifi tahakkuk ettirmek
masraf tahakkuk memurlarına ve tahakkuk eden masarifi tediye ettirmek amiri
italara ve tahsilat ve tediyatı icra etmek muhasiplere mevdu vazifedendir.


Madde 12 - Veznedar, tahsil memuru, tahsildar, ambar memuru, tevzi memuru,
şehbender, kançılar gibi unvanlar ile muhasip nam ve hesabına muvakkaten
kabız ve sarfa mezun olan memurlara (muhasip mutemedi) denir.


Madde 13 - Varidat ve masraf tahakkuk memurları ile muhasipler tanzim
ettikleri evrakın sıhhatından ve kavanine mutabakatından mesuldürler.
Memurların, kanuna muhalefetten bahsile ifasından imtina ettikleri tediyatın
icrası amiri italar tarafından tahriren tebliğ olunursa mesuliyet, emri veren
amiri italara raci olur.

İkinci derece amiri italar ile varidat ve masraf tahakkuk memurlarının
hatalarından mütevellit zararı tazmin ile mükellef tutulmaları, Divanı
Muhasebatça bilmuhakeme verilecek karara mütevakkıftır. Ancak hüküm suduruna
kadar mütehakkık zararın teminine lüzum görüldüğü takdirde hazine namına
Divanı Muhasebata müracaat tarihinden itibaren azami bir hafta zarfında icra
dairesinden ihtiyati haciz kararı talep edilmek şartiyle bu memurların
istihkaklarının tevkif ve mallarının ahara satılmasına veya nakledilmesine
mümanaat hususunda Maliye Vekaleti salahiyettardır.

Birinci derecede amiri ita bulunan Vekillerin mesuliyetlerini tayin Büyük
Millet Meclisine aittir.


Madde 14 - Muhasipler kabız ve sarfetikleri nukut ve ayniyat ile
vazifelerine müteferri bilümum muamelattan mesul ve hesaplarını, bu kanunda
muharrer esasat dairesinde Divanı Muhasebata itaya mecburdurlar.
On ikinci maddede mezkür muhasip mutemetleri hesaplarını merbut oldukları
muhasibe vererek beraatlerini andan istihsal ederler.

Madde 15 - Defterdar, muhasebe müdürü gibi memuriyet unvanlarının
muhasiplik sınıfına tesiri yoktur. Amiri italık ve muhasiplik ve tahakkuk
memurluklarından ikisi bir zat uhdesinde içtima edemez.

Madde 16 - Bilumum varidat Hazine veznelerine girer ve masarif bu vezne-
lerden tediye olunur. Vekaletlerin hususi varidatları ve vezneleri yoktur.
Bununla beraber icap eden yerlerde vezne açılması ve muhasip ikamesi veya
muhasip namına kabza mezun memur bulundurulması ve tahsilat ve tediyatın her
hangi bir vasıta ile temin ve icrası gibi istisnai tedbirler ittihazına
Maliye Vekili mezundur.

Madde 17 - Hazineye ait veya Hazinenin mesuliyeti altında bulunun varidat,
hasılat ve emanat, kanuni mezuniyeti haiz olmıyan hiçbir idare veya memur
tarafından kabız ve sarf olunamaz. Muvazenei Umumiyeye dahil devaire ait
emvali menkule ve ayniyat mal memurları hazır bulunmadıkça satılamaz.

Madde 18 - Her nakit muhasibin muayyen bir veznesi ve her ayniyat
muhasibinin de muayyen bir veya müteaddit ambarı bulunur. Muhasipler her ne
nam ile olursa olsun kendilerine tevdi olunan nukut ve ayniyatı buralarda
muhafazaya mecbur ve ziyaından mesuldürler.
Sirkat dolayısiyle veya kuvvei mücbire tahtında zıya vukuunda muhasibin
keyfiyeti mafevkına derhal ihbar ve zimmetini ibra için sekiz gün zarfında
müracaat etmesi lazımdır. Bu takdirde muhasibin beraet veya mesuliyeti mensup
olduğu Vekaletin mütalaası alınarak Divanı Muhasebatça hükme raptolunur.

Madde 19- Her muhasip yalnız kendi zamanına ait hesaptan mesuldür. Ancak
kendisine hesap vermekle mükellef olanların hesabına bakmıyan veya selefniden
devren aldığı hesabın nevakısını göstermiyen muhasip bunlara terettüp edecek
olan mesuliyeti maliyeyi - medyum ve müsebbiplerine hakkı rücuu olmak üzere
deruhte etmiş olur.

Madde 20 - Her muhasip zamanı idaresi zarfında tahsili kendisine mevdu-
varidatın ve eşhas zimemi hesabında mukayyet mebaliğin takip ve tahsiliyle mü-
kellef olup Divanı Muhasebata hesap itasına veya halefe devrinde bekayanın müf-
redatını ve tahsil edilmemesi esbabını iraeye mecburdur. Takip edilmemek yüzün-
den tahsili mümteni bir hale gelen veya müruruzamana uğrıyan mebaliğin, sun'u
taksiri görülen muhasipten tazminine Divanı Muhasebatça hükmolunur.
Tahriri icra ve ikmal edilmiyen mahallerde müsakkafat ve arazi vergile-
riyle bunların küsuratı munzammaları hakkında Divanı Muhasebat ile Maliye Veka-
letince müştereken tanzim olunacak bir talimatnameye istisnai muamele ifası ca-
izdir.


Madde 21 - Muhasiplik sıfat ve salahiyetini haiz olmaksızın emvali umumi-
yeyi her hangi bir suretle kabız ve tediye edenlere Ceza Kanununun salahiyet ve
mezuniyet haricinde sıfatı resmiyeyi takınanlar hakkındaki hükümleri tatbik
olunur.


Madde 22 - (Değişik: 26/10/1988 - 3483/1 md.)
Bütçe ödeneklerinin verimli ve tutumlu olarak kullanılmasını sağlamak
amacıyla, aşağıdaki ilkeler gözetilir ve yaptırımlar uygulanır:

A) Tahakkuk memurları, ödeneklerin zamanında ve yerinde kullanılmasından,
giderin gerçek gereksinme karşılığı olmasından, programlanmış hizmetlerin za-
manında yerine getirilmesinden sorumlu, ita amirleri de bu hususları gözetmek-
le yükümlüdürler..
Bu Kanunun uygulanmasında hangi görevlilerin gider tahakkuk memuru sayı-
lacağı, bütçe kanunlarındaki ayırım da gözönünde bulundurularak Maliye ve Güm-
rük Bakanlığınca belli edilir.Tahakkuk memuru sayılanlara ita amirliği yetkisi-
nin verilmesi durumunda tahakkuk memurluğu görevi yetki kademesindeki en yakın
yönetici tarafından yürütülür. Bu durumda ita amiri ve tahakkuk memuru yukarı-
daki hususlardan birlikte sorumlu olurlar.
B) a) Bir giderin yapılmasına gerek gösteren görevliler, giderin gerçek
gereksinme karşılğı olmasından tahakkuk memuru ile birlikte,
b) Bir mal veya hizmetin alınmasında görevli olanlar ilgili usul hükümle-
ri çerçevesinde, belli nitelikteki mal veya hizmetin en uygun bedelle elde
edilmesinden, belli bir bedelle amaca uygun nitelikte en fazla mal veya hizmet
sağlanmasından doğrudan doğruya,
Sorumludurlar.
C) Alınmayan mal ya da hizmeti alınmış; mevcut olmayan inşaat, onarım ve
üretimi var ya da bitmiş gibi göstererek gerçek dışı belge düzenlemek suretiyle
Devletin mal varlığından bir eksilmeye neden olanlar ile bu ve benzeri gerçek-
leştirme ve diğer kanıtlayıcı belgeleri bilerek imza ya da onaylamış bulunan-
lar hakkında ceza kanunlarının bu eylemlere ilişkin hükümleri uygulanır.

D) Yukarıdaki fıkralarda belirtilen hükümlere aykırı işlem ve davranış-
lardan doğan Devlet zararı, sorumlularına ödettirilir. Şu kadar ki, suç konusu
teşkil etmemek kaydıyla, bu işlem ve davranışlar Devlete ait bir hizmet ve gi-
rişimin gerçekleştirilmesi ya da tamamlanması gibi iyiniyetli bir amaca dayan-
dığı ve hizmet yapılmış ya da mal teslim alınmış bulunduğu takdirde, Sayışta-
yın, Maliye ve Gümrük Bakanlığının ya da ilgili dairenin istemi üzerine, atama-
ya yetkili merci veya kurullar tarafından sorumlularının birer aylıklarının ce-
za olarak kesilmesine; tekrarlanması durumunda bunların ilgili hizmetlerde bir
daha çalıştırılmamak üzere görevlerinin değiştirilmesine ya da memurluktan çı-
karılmasına kanun, tüzük ve yönetmenliklerinde bu cezayı vermeye yetkili
kılınmış merci ya da kurullarca karar verilir. Bu Kanunun sorumluluk
üstlenme ile ilgili hükümleri saklı kalmak üzere, gözetim yükümlülüğünü yerine
getirmeyen ikinci derece ita amirlerinin birer aylıklarının kesilmesine
Sayıştayın veya Maliye ve Gümrük Bakanlığının istemi üzerine İçişleri Bakanlı-
ğınca karar verilir. Birinci derece ita amiri olan bakanlar hakkında l3 üncü
madde uyarınca işlem yapılır.
E) Adı ne olursa olsun bir komisyon veya kurul gibi bir organ ya da uz-
man bir görevli tarafından düzenlenen keşif, hakediş, tutanak, rapor, karar ve
benzeri belgelere dayanılarak yapılan ödemelerde Sayıştayca saptanacak sorumlu-
luğa, tahakkuk memuru ve saymanla birlikte, söz konusu belgeleri düzenleyen ve
onaylayan kişiler de katılır.


Madde 23 - Devlete ait bilumum gayrimenkul emval, tapu idaresince Hazine
namına tescil ve Maliye Vekaleti tarafından idare olunur. Bunlardan bir daire-
ye tahsisi icap edenler o daireye, istimal olundukları müddetçe bila icar veri-
lebilir.


Madde 24 - (Değişik:26/10/1988 - 3483/1 md.)
Devlete ait taşınmaz mallardan değeri yılları bütçe kanunlarında sapta-
nan alt sınırdan düşük olanlar Maliye ve Gümrük Bakanlığınca (harp gemileri
Milli Savunma Bakanlığınca),alt ve üst sınırlar arasında kalanlar Bakanlar Ku-
rulunca satılır; üst sınırı aşanların satışı yasa ile olur.


Madde 25 - Gerek Maliye Vekaleti tarafından idare olunsun ve gerek daire-
lere tahsis edilmiş bulunsun bilumum gayrimenkul emvalin cins ve kıymetlerini
muhtevi bir defteri kebir Maliye Vekaleti tarafından tutulur.


Madde 26- Varidatı tenkis veya masarifi tezyit edebilecek hususat hakkında
Vekaletlerce tanzim olunacak kanun layihaları ile idaratı hususiye ve belediye-
lerin varidatına mütaallik kanun layihaları, Maliye Vekaleti ile bilitilaf ih-
zar olunmak lazımdır.

Madde 27 - Devlet taahhüdatında ihmali ve suiniyetle melüf olduğu vesaik-
le tebeyyün eden eşhas ve şirketlerin Devlet işlerine mütaallik her hangi bir
teklifleri Vekaletlerce reddolunur. Bu ret keyfiyeti diğer Vekaletlerle dairele-
re de tamim edilir.

İKİNCİ FASIL
Devlet bütçesi


Madde 28 -(Değişik:26/10/1988 - 3483/1 md.)
Her mali yılda Devletçe toplanacak gelirler ile ödenecek giderler bütçe
kanununda belli edilir. Bütçeler, kalkınma plan ve programlarının gerekleri
ile fayda ve maliyet unsurları gözönünde tutularak verimlilik ve tutumluluk il-
kelerine göre hazırlanır ve uygulanır. Gelir tahsilatı, ödemeler dengesi ve ge-
nel ekonomik koşullar gözönünde tutularak ödeneklerin her yıl bütçe kanunların-
da gösterilen oranlara kadarki kısmını kullandırmamaya Bakanlar Kurulu yetkili-
dir.


Madde 29 -(Değişik: 26/10/1988 - 3483/1 md.)
Bütçe Kanunu bir metinden ve ekli cetvellerden oluşur.Eklenmesi öngörü-
len cetveller ilgili bütçe kanunlarının metinlerinde gösterilir.


Madde 30 - Muvazenei Umumiye Kanununun metnine aşağıdaki mevat dercolunur:
A) Masarif tahsisatı yekünu,
B) Varidat muhammenatı yekünu,
C) Bütçe açığı varsa ne suretle kapatılacağı,
D) Bütçe senesine mahsus olan ve o sene varidat ve masarifi ile alakadar
bulunan hükümler.
Muvazenei Umumiye Kanununa derç olunacak maddeler bu daireye maksurdur.
Hükmü bir seneden fazla zamana şamil maddeler bu kanuna dercedilemez.


Madde 31 -(Değişik: 26/10/1988 - 3483/1 md.)
Gider cetvelleri daireler ve bölümler olarak düzenlenir. Birbiriyle ilgi-
li ve bağlantılı giderler bir bölüm oluşturur. Bölümlerin düzeni, yılları bütçe
kanunlarında belirtilir.

Madde 32 - (Mülga: 15/2/1979-KHK 24/2 md.;Aynen kabul:26/10/1988-3483/2 md.)

Madde 33 - Kanunu mahsusunda veya Muvazenei Umumiye Kanununda musarrah
bir mezuniyete müstenit olmadıkça kısa vadeli bile olsa hiçbir istikraz akde-
dilmiyeceği gibi hazinei maliye namına kefalet dahi olunamaz.
Bütçenin Hazırlanması


Madde 34 -(Değişik:26/10/1988-3483/1 md.)
Bakanlıklardan her biri kendi bütçesini hazırlayarak temmuz ayı sonuna
kadar Maliye ve Gümrük Bakanlığına gönderir. Maliye ve Gümrük Bakanı da kendi
Bakanlığının gider bütçesi ile gelir bütçesini hazırlayıp ötekilerle birleşti-
rerek Devletin bir yıllık genel bütçe tasarısını meydana getirir.
Bu tasarı Bakanlar Kurulunca incelenip onandıktan sonra mali yıl başından en az
75 gün önce, Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulur.


Madde 35 - Meclis, Muvazenei Umumiye Kanununun metnini madde madde varidat
ve masraf cetvellerini fasıl fasıl müzakere eder. Bütçe Kanunu senei maliye ip-
tidasından evvel Resmi Gazete ile neşrolunur.


Madde 36 - Tertibi bütçede mevcut olup kifayetsizliğinden dolayı ilaveten
alınan tahsisata "tahsisatı munzamma" denilir. Bütçenin tanzim ve tasdikı zama-
nında mutasavver olmıyan yeni bir hizmet için alınan tahsisata da "tahsisatı
fevkalade"ıtlak olunur. Gerek tahsisatı munzamma ve gerek tahsisatı fevkalade,
ancak senei maliye içinde alınabilir (1).
------------------------------
(1) Bu hükmün uygulanmasında ek 7 nci maddeye bakınız.


Madde 37 - (Değişik:26/10/1988-3483/1 md.)
Bütçe kanunlarında belirtilecek hizmet ve amaçlar için genel ve katma bütçe-
lere gerektiğinde aktarma yapılmak üzere Maliye ve Gümrük Bakanlığı bütçesinin
ilgili tertiplerinde yedek ödenek bulundurulabilir.
Bu ödeneklerden aktarma yapmaya Maliye ve Gümrük Bakanı yetkilidir.


Madde 38- Masarifi gayrimelhuza faslına bütçenin tanzimi sırasında tasav-
vur ve tahmin edilemiyen ve bütçelerde tertipleri bulunmıyan hizmetlerin kar-
şılığı konulur.

ÜÇÜNCÜ FASIL
Varidat bütçesi


Madde 39 - Kanuna müsait olmadıkça hiçbir vergi ve resim tarh ve tevzi ve
tahsil edilemez. Vergi ve resimlere mütaallik tarh ve cibayet usulleri kanun
ve nizamlarına tabidir. Muvazenei Umumiye Kanunu her sene vergi ve resimlerin
tahsiline mezuniyet verir.


Madde 40 - Bir senei maliye içinde tahakkuk eden varidat ve hasılat o se-
ne bütçesinin varidatını teşkil eder. Ancak senei maliye gayesinde kalacak ba-
kaya gelecek sene bütçesine maledilir. (1)


Madde 41 - Varidat ve hasılat, bütçeye temamen gayrisafi olarak irat kay-
dolunur. Bunların tahsil ve idare masarifi bütçede taallük ettiği tahsisattan
sarfedilir.


Madde 42 - Muvazenei Umumiye Kanuniyle verilen mezuniyet haricinde her ne
nam ile olursa olsun Devlet nam ve hesabına vergi ve resim cibayeti için emir
verenler ve tahakkuk evrakı ve tarifeler tanzim edenler ve fiilen tahsilat ya-
panlar Ceza Kanunu mucibince mücazat olunurlar.


Madde 43 - (Mülga: 27/2/1951 - 5746/1 md.)

Madde 44 - (Değişik:14/1/1938-3321/1 md.)
20 nci maddenin muhasiplerin mesuliyeti hakkındaki hükmüne halel gelmemek
üzere kanunları mucibince müruru zamana uğrayan varidat bakayasının kayıtları
Maliye Vekaletince terkin olunur.

DÖRDÜNCÜ FASIL
Masarif bütçesi


Madde 45 - Devlet hizmetlerinin müstelzim olduğu masarif her sene bütçe-
ne vazolunan tahsisat ile tayin olunur. İfası bir kanun ile emrolunan hidemat
karşılığının behemehal senesi bütçesine ithali lazımdır.

Madde 46 - Bir sene bütçesiyle verilen tahsisat ancak o sene zarfında ifa
edilen umur ve hidematın karşılığıdır. Senesi içinde ifa olunmıyan hidemata ait
tahsisat sene nihayetinde iptal olunur. Gelecek senelere devri meşrut tahsisat
usulü mülgadır.

Madde 47 - Bir kanun veya kanuni mezuniyete müstenit bir mukavele ile muay-
yen olmadıkça masrafın senesi hizmetin vukuu tarihine göre tayin olunur. Ancak
maaşatı zatiyenin müterakimleri tahsis olundukları sene bütçesinden verilir.
Masarifi gayrimelhuza hakkında İcra Vekilleri Heyetinin kararları ittihaz
olunduğu sene bütçesine racidir.
----------------------------------
(1) Bu hükmün uygulanmasında ek 4 üncü maddeye bakınız.

(Ek: 17/1/1938 - 3325/4 md.) Maaşatı zatiye düyunu dahi bu maddedeki esasa
tevfikan cari sene bütçesinden verilir (1).


Madde 48 - Aşağıdaki fıkralarda zikredilen hizmetlerden her birinin senesi
bütçesine mevzu tahsisatı kafi gelmediği takdirde ilaveten sarfına lüzum görü-
lecek miktarı tediyeye, Maliye Vekili mezundur. Bu suretle husule gelecek tah-
sisat farkı 100 üncü maddede muharrer hesabı katide ayrıca gösterilir:

A) Mukannen aidatı bey'iye,
B) Nispeti kanunla muayyen aidat ve ikramiyeler,
C) Reddiyat,
Ç) Mahkeme harçları,
D) Devlete ait müsakkafat ve arazi vergileri,
E) Mütekait, eytam ve eramil tahsisatı (1).


Madde 49 - Muvazenei umumiye dahilinde idare edilmekte olan sanayi ve tica-
ri müessese ve idarelerin mevaddı iptidaiye ve malzeme mubayaa bedelleriyle mü-
tehassıs ve amele ücretleri mütedavil sermaye namiyle bütçelere konulan tahsi-
sat ile tedvir ve tesviye olunur. Bu müessesat ve dairelerin mütedavil sermaye
tahsisatından istimal olunmıyan miktarı sene nihayetinde iptal ve istimal olu-
nan sermayeden mütehassıl varidat fazlaları da irat kaydolunur.


Madde 50 - (Değişik: 24/5/1948 - 5209/1 md.)
Bakanlar bütçe ile verilen ödeneklerden fazla yüklenme ve harcamalarda bu-
lunamıyacakları gibi bu ödenekleri özel gelirlerle de çoğaltamazlar. Ancak sü-
rekli hizmetlerden harb kuvvetlerinin yiyecek, giyecek, donatım, silahlanma ih-
tiyaçlariyle bunlarla ilgili maddelerin yaptırma işleri, okul, cezaevi ve has-
tanelerin yiyecek ihtiyaçları, yapı, onarma ve taahhüde bağlanacak her çeşit
taşıma ve 5127 sayılı kanun gereğince yaptırılacak etüd ve proje işleri için
yılları bütçelerindeki ödeneklerin yarısını geçmemek üzere ve Bakanlar Kurulu
karariyle gelecek yıla geçici yüklenmelere girişilmesi caizdir.


Madde 51 - Hükmü mütaaddit senelere sari inşaat ve imalat taahhüdatı, her
sene sarf edilecek miktarın karşılığı o sene bütçesine vazolunmak şartiyle, bir
kanun istihsaline mütevakkıftır.


Madde 52 - Senevi tediye miktarı bütçeye mevzu tahsisatı tecavüz etmemek ve
mütaakıp seneler bütçeleri tahsisatının tezyidini istilzam eylememek şartiyle
sefarethane ve şehbenderhaneler için uzun müddetle icar mukaveleleri akdi ve
Hariciye Vekaleti bütçesinin icar bedeli tertibine mevzu tahsisattan mukassatan
ödenmek üzere bina satın alınarak uzun müddetle taahhüdata girişilmesi caizdir.


Madde 53 - Bir Vekaletten diğer Vekalete verilen eşya ve levazım esmanı
bunları alan Vekaletin tahsisatına mahsup ve mukabili varidat kaydolunur.


Madde 54 - Nümune çiftliği, hara ve ağıl gibi müessesat hasılatından istih-
lak edilecek olanların esmanı istihlak tarihindeki fiyatlariyle tahsisatına
mahsup ve mukabili irat kaydolunur.


Madde 55 - Menafii umumiyeye mütaallik hidemata sarfolunmak üzere verilen
ianat ve teberruat varidat bütçesinde hususi bir fasla konulup şart kılındığı
------------------------------
(1) 8/6/1949 tarih ve 5434 sayılı Kanunun 135 nci maddesinin 6. bendi gere-
ğince; bu maddenin T.C.Emekli Sandığı Kanununa aykırı hükümleri yürürlükten kaldırılmıştır.

hizmetin masraf bütçesinde tahsisatı mevcut ise o tahsisata ilave ve aksi halde
ayrıca bir fasla kaydolunarak meşrutunileyhhine sarfedilir. Bu kabil tahsisatın
sene gayesine kalan miktarı ertesi senelerde açılacak bir faslı mahsusa nakil
ve sarf olunur.


Madde 56 - (Değişik: 26/10/1988 - 3483/1 md.)
Bütçeler ve bölümler arasında ödenek aktarması yasa ile olur. Ancak, harca-
malarda tasarrufu sağlamak, dengeli ve etkili bir bütçe politikasını gerçekleş-
tirmek üzere bu tür aktarmaları yapmaya ve yeni tertipler açmaya, bütçe kanun-
larıyla Maliye ve Gümrük Bakanı yetkili kılınabilir.
Bölüm içi aktarmalar Maliye ve Gümrük Bakanının izni ile yapılır.


Madde 57 - Maaş ve ücret tertiplerinden masraf tertiplerine ve münakale ic-
ra edilen tertiplerden diğer tertiplere tahsisat naklolunamıyacağı gibi ihti-
yat tahsisatından naklolunan tertiplerden de münakale yapılamaz.


Madde 58 - Umumi seferberlik veya ilanı harb vukuunda Müdafaai Milliye ve
Bahriye Vekaletleri ile imalatı harbiye bütçelerinde mevcut tahsisat bu Veka-
letler ile daireler için hükmen tevhit ve yekünu umumi tecavüz edilmemek şar-
tiyle ihtiyaca göre bu tahsisattan fasıl ve maddelere bakılmaksızın sarfiyat
icra olunabilir.Bu takdirde yapılan sarfiyat tahakkukuna göre fasıllarına kay-
dolunur. Asgari bir fırkanın veya ona muadil bahri bir kuvvetin Devletçe sefer-
ber hale vaz'ında o fırka veya bahri kuvvete havale edilmiş olan tahsisat dahi
aynı suretle istimal edilebilir. Ancak bütçelerin yekünu umumileri dahilinde
idare kabil olmadığı ve derhal tahsisat alınması mümkün bulunmadığı takdirde ilk
fırsatta tahsisat alınmak üzere bu bütçelere mevzu tahsisat yekünu umumileri
yüzde on beşe kadar tecavüz edilebilir. Seferberliği ilan olunan kıtaata men-
sup efrat, hayvanat ve levazımın mürettep mahallerine sevk ve iaşeleri için
muktazi mebaliğ malsandıklarınca avans olarak mutemetlere verilip nihayet bir
ay zarfında gönderilecek tediye emirleri üzerine tahsisata nakil ve mahsup olu-
nur. (1)


Madde 59 - (Değişik: 26/10/1988 - 3483/1 md.)
Maliye ve Gümrük Bakanlığı bütçesinin düşünülmeyen giderler karşılığı ter-
tibinde yer alan ödenekten, bütçenin hazırlanması sırasında öngörülmeyen ve
bütçede tertipleri bulunmayan, ancak yerine getirilmesi zorunluğu Bakanlar Ku-
rulunca kararlaştırılan olağanüstü hizmet ve giderleri karşılamak amacıyla il-
gili kuruluş hizmet programlarında gerekli tertipleri açarak aktarma yapmaya
ve bu tertiplerden yapılacak ödemelerin esaslarını gerektiğinde saptamaya Mali-
ye ve Gümrük Bakanı yetkilidir.
İlgili ya da "geçen ve eski yıllar borçları" tertiplerinden ödenemeyen
ilama bağlı borçlar Maliye ve Gümrük Bakanlığı bütçesi ile katma bütçelerde yer
alan ilama bağlı borçlar tertiplerinden ödenir. Bu tertiplerdeki ödenekleri,
yetmemesi halinde, artırmaya Maliye ve Gümrük Bakanı yetkilidir.


Madde 60 - (Mülga: 8/6/1949 - 5434/135 md.)


Madde 61 - Merkezde on bin liradan fazla masrafı müstelzim bilümum mukave-
lat icradan evvel Divanı Muhasebatça tescil olunur.Ancak müstaceliyeti ve mah-
remiyeti hasebiyle münakasadan istisnasına İcra Vekilleri Heyetince karar veri-
len hususat ile memaliki ecnebiyede vukubulacak mubayaata mütaallik mukavelat
bu hükümden müstesnadır. (2)

(1) Bu hükmün uygulanmasında ek 5 inci maddeye bakınız.
(2) Bu hükmün uygulanmasında ek 1 ve 2 nci maddelere bakınız.




Madde 62 - (Değişik: 26/10/1988 - 3483/1 md.)
Bakanlar, ikinci derece ita amirlerinin merkezden izin almaksızın hangi
tür ve tutardaki sözleşmeleri yapmaya yetkili olduklarını mali yıl başında
duyururlar.


Madde 63 - Merkez ve vilayetlerde akdolunacak mukavelat ile müstenidatı-
nın birer suretleri yedi gün zarfında ve doğrudan doğruya Maliye Vekaleti ile
Divanı Muhasebata gönderilmek mecburidir.


Madde 64 - (Değişik: 26/10/1988 - 3483/1 md.)
Harcamayı gerektirecek taahhüt ve sözleşme tasarıları vize için Maliye ve
Gümrük Bakanlığına gönderilir. Maliye ve Gümrük Bakanlığı vizesinden aylık tutu-
lacak taahhüt ve sözleşmeler yılları bütçe kanunlarında belirtilir.

Maliye ve Gümrük Bakanlığına gelen taahhüt ve sözleşme tasarılarından
uygun görülenler 15 gün içinde vize edilir. Uygun görülmeyenler aynı süre
içinde gerekçeli olarak ilgili kuruluşa gönderilir. Aykırılık ya da eksik-
likler söz konusu gerekçe doğrultusunda giderildikten sonra Maliye ve Gümrük
Bakanlığına ikinci kez gelen taahhüt ve sözleşme tasarıları bu noktalardan
incelenir ve tatil günleri sayılmamak üzere 5 gün içinde vize edilir; uygun
bulunmazsa geri çevrilir. Geri çevirmelerde, yasaların açıkca yasaklamadığı
konularda ilgili ita amirlerinin sorumluluk üstlenmesi durumunda, 832 sayılı
Sayıştay Kanununun ilgili hükümleri saklı kalmak üzere; taahhüt ve sözleşmeler
imzalanabilir.


Madde 65 - Muhasiplerce yapılan sarfiyat evrakı müsbitelerinin aylık
cetvellerle birlikte sarfiyatın vuku bulduğu ay gayesinden itibaren otuz gün
zarfında merkeze gönderilmesi mecburidir. Bu evrakı müsbiteler merkeze vürut-
larından itibaren nihayet iki ay zarfında tetkik edilerek noksanı bulunanların
mahalline iadesi ve muvafık görülenlerin Divanı muhasebata ibrazı lazımdır.
Varidat ve bütçe harici bilümum muamelat evrakı müsbiteleri dahi aynı müddet
ve şerait dahilinde kayıt suretleri ile birlikte Divanı Muhasebata gönderilir.


Madde 66 - Divanı Muhasebata ibraz olunan ve muallel bulunmıyan evraktan
tediye, kredi ve ita emirleriyle avans evrakının ve 61 nci maddede muharrer
mukavelatın azami üç ve diğerlerinin on gün zarfında Divanca tetkik ve intacı
mecburidir.


Madde 67 - Divanı muhasebatça tasdik veya iade edilen evrakın muamelesi
merkez muhasebeleri tarafından azami yedi gün zarfında ikmal ve muhasibine
tebliğ veya iade olunması lazımdır.


Madde 68 - Merkez ve vilayetlerle kolordular ve muhasip teşkilatı olan
müstakil fırka ve kıtalarda bütçe tahsisatından yapılacak tediye miktarını
gösterir bir cetvel, Vekaletlerce her üç ayda bir tanzim ve Hazineye tevdi
olunur. Cetvel muhteviyatında tebeddülat vukuu takdirinde ayrıca malümat
verilmesi iktiza eder.

BEŞİNCİ FASIL
Masarifin tahakkuku


Madde 69 - Devlet Hazinesi hesabına bir masrafın tahakkuku ancak bir
Vekilin veya vazifeten Vekil namına hareket eden bir memurun tasdikı ile tamam
olur.


Madde 70 - Varidat ve masarifin tahakkukuna ait evrakı müsbitenin
eşkal ve ecnası ve bunlara mütaallik tadilat mali müşavere encümenince tayin ve
tesbit olunur.


Madde 71 - Vekiller kendi bütçelerinin amiri italarıdır. Vekiller veya
tevkil ettikleri memurlar bütçeleri dahilinde icra etmek istedikleri masraflar
için merkez muhasipleri üzerine ita emirleri isdar ederler.
Masraf tahakkuk ettikçe mahallindeki muhasibin veznesinden tediye edil-
mek üzere her Vekil ikinci derece amiriitalarına mezuniyet verebilir.
Bu mezuniyetler tediye emirleriyle tebliğ olunur. Tediye emirlerinin
ikinci derece amiri italarına tebliğinden evvel Maliye Vekaletince azami iki
gün zarfında vizesi lazımdır.


Madde 72 - İta ve tediye emirlerinde bütçenin senesiyle fasıl ve maddesi
gösterilmek mecburidir. Bu evrak amiri ita ile muhasebe müdürü veya muhasipler
tarafından imza olunur.


Madde 73 - İta emirlerine muhtevi oldukları masrafın taahhüt ve tahakku-
kuna mütaallik bilcümle evrakı müsbitenin aslı veya musaddak suretleri rapt-
olunur. Ancak mahrem muamelata mütaallik evrak yalnız Divanı Muhasebat Reisine
ibraz edilir.


Madde 74 - Merkez dairelerinin, bu kanuna merbut cetvel dahilinde olan
mukannen sarfiyatından maada tediyata mütaallik ita ve kredi emirleriyle avans
ilmühaberleri ve ikinci derece amiri italarına verilen tediye emirleri
evvelemirde Divanı Muhasebatın vizesine tabidir.
Divanın vizesine iktiran etmedikçe bu evrakın muhteviyatı muhasipler
tarafından tediye olunamaz.

Madde 75 - Divanı Muhasebatın ita, tediye ve kredi emirleriyle tescil
ve tahsis zımnında kendisine tevdi olunan evrak üzerinde icra edeceği tetkikat:
A) Hatayı maddi bulunmaması,
B) Tahsisat ve kadro dahilinde olması,
C) Bütçedeki tertibe mutabakatı,
D) Kavanin ve nizamat ve mukarrerata muvafakatı hususatından ibarettir.

Madde 76 - Divanı Muhasebatın tescilinden veya vizesinden imtina edip
esbabı mucibeli bir takrir ile dairesine iade ettiği evraktan, hatayı maddiye
veya tahsisatın kifayetsizliğine veya kadro fıvekında tayin ve istihdamlara
mütaallik olanlar hakkındaki reddi, katidir.
Tertibe mutabakat, kavanin ve nizamat ve mukarrerata muvafakat görülmemek
dolayısiyle, Divanca iade olunan evrak hakkında Vekil tarafından mesuliyet
deruhdesini mutazammın vuku bulacak müracaat üzerine keyfiyet Divanca yeniden
tetkik edilir. Divan imtihanında ısrar eylediği ve İcra Vekilleri Heyetince
keyfiyet tetkik olunarak vekilin noktai nazarına iştiraki mutazammın karar
ittihaz ve Divana tebliğ olunduğu takdirde kaydi ihtiyat vize muamelesi icra
olunur.
Divanı Muhasebat bu yolda kaydi ihtiyatla vize ettiği evrak ile diğer
muamelat ve yolsuzluklar hakkında üç ayda bir takdim edeceği raporla Büyük
Millet Meclisine malümat arzeder.

Madde 77 - (Değişik: 19/2/1963 - 204/1 md.)

Başbakanlık bütçesine konulan örtülü ödenek;
a) Kapalı istihbarat ve kapalı savunma hizmetleri için,
b) Devletin yüksek güvenliği ve yüksek menfaatlarının isterleri için,
c) Siyasi,sosyal konularla, kültür ve Devlet itibarı alanlarında ve
olağanüstü hizmetlerin sağlanmasında Hükümet icapları sayılan maksat ve gayeler
için,
sarf edilir.
Örtülü ödeneğin sarf yerinin ve hesaplarının nasıl tutulup tasfiye edile-
ceğinin ve hangi vesikaların halef olan zata devrolunacağının tayin ve takdiri
Başbakana aittir.
Örtülü ödenek, Başbakan'ın ve ailesinin şahsi masraflarına ve siyasi
partilerin idare, propaganda ve seçim ihtiyaçlarına sarf olunamaz.
Gümrük ve Tekel Bakanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü ve Jandarma Genel
Komutanlığı bütçelerinin haber alma ödenekleri, hizmetin gerektirdiği ve ilgi-
li Bakan'ın takdir edeceği gizli istihbarat işlerine sarf edilir.
Başbakanlık bütçesindeki örtülü ödenek ile diğer Bakanlık ve dairelerin
bütçelerindeki haber alma ödeneklerinden yapılacak harcamalar, Başbakan, Maliye
Bakanı ve sorumlu Bakan tarafından müştereken imza edilmiş kararnameye dayanı-
larak tahakkuk ettirilir. Merkez Saymanlığınca bu ödemelerin yapılması, karar-
nameyi imza eden Bakanların yerlerini muhafaza etmelerine bağlıdır.
Başbakanlığa veya ilgili Bakanlıklara yeni atamalar yapıldığında, evvelce
görülmüş hizmetlerin karşılığının ödenmesi, yeni atananların takdirine bağlıdır


Madde 78 - Tediye emirlerine müsteniden vilayetlerde muhasipler tarafın-
dan vuku bulacak sarfiyata mütaallik evrak tediyeden sonra merkez muhasebe
müdürleri tarafından mahsup ita emrine raptolunarak Divanı Muhasebata vize
ettirilir. Bu yolda vuku bulan tediyattan şayanı kabul görülmiyen aksamın
mesuliyeti 19 uncu madde ahkamına tabidir.


Madde 79 - Memaliki ecnebiyede vazife ifa eden veya tahsil ve tetebbuda
bulunan askeri, mülki bilümum memurin ve müstahdemin ile talebelerin maaşat ve
muhassasatı her aya ait istihkak o ay girer girmez peşinen verilmek şartiyle üç
ay evvel ve üç aylığı bir arada tahakkuk ettirilebilir.

ALTINCI FASIL
Masarifin tediyesi


Madde 80 - Maliye Vekili Divanı Muhasebatça vize edilen ita, tediye ve
kredi emirlerinin amiri ita tarafından tayin edilen müddet ve mahalde tediyesi
esbabını istikmal eyler.


Madde 81 - Muhasiplerce bütçeye mütaallik bir masrafın tediyesi amiri ita
tarafından imzalanmış bir ita veya kredi emrine müstenit olmak lazımdır.
Muhasiplerin ita emirlerinde yapacağı tetkikat:
A) Masrafın kendisine verilen mezuniyet dahilinde bulunması,
B) Masrafın bütçedeki tertibe mutabakatı,
C) İta emrine merbut taahhüt ve tahakkuk evrakının tamam olması,
D) Hatayı maddiden ari bulunması,
H) Masrafın kavanin, nizamat ve mukarrerat ahkamına muvafakatı,
V) İstihkak sahibinin hüviyeti hususatına aittir.

Merkez muhasipleri, Divanı Muhasebatça vize edilmiş evrak da (B) ve (H)
fıkralarının tetkik ve tatbikından müstesnadır.


Madde 82 - Tahsisatın kifayetsizliği, tayin ve istihdamların kadro fev-
kinde bulunması, taahhüt ve tahakkuk evrakının noksan, hatayı maddi, istihkak
sahibinin hüviyeti dolayısiyle kabul olunmıyan ita emirlerinin tediyesine muha-
sipler icbar edilemez.
Vilayetlerdeki muhasiplerin, kanun ve nizama muvafakat, tertibe mutabakat
hakkında vakı olacak itirazları üzerine ikinci derece amiri itaları tarafından
tahriren mesuliyet deruhde edildiği takdirde muhasip tediye etmeğe mecburdur.
Bu halde deruhde evrakı ita emrine raptolunur.

YEDİNCİ FASIL
Avans ve kredi


Madde 83 - (Değişik: 26/10/1988 - 3483/1 md.)
Aşağıda koşulları belirtilen durumlarda avans verilebilir, kredi açtırı-
labilir.

A) Bütçe içi avans ve krediler:
a) Tahakkuk ve verile emri işlemlerinin tamamlanması beklenilemeyecek
ivedi ve çeşitli giderler için ita amirlerinin gösterecekleri lüzum üzerine,
görevlendirecekleri mutemetlere, üst sınırları yılları bütçe kanunlarıyla sap-
tanacak tutarlarda avans verilebilir. Avansın sınırlandırılmasına Maliye ve
Gümrük Bakanı yetkilidir.
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlık Divanı kararıyla Cumhurbaşkanlığı
daire mutemetlerine ve Maliye ve Gümrük Bakanlığınca, Bakanlar Kurulu kararına
dayanılarak, askeri daireler mutemetleri ile elçiler, konsoloslar, müşavirler ve
ataşelere bu tutarın üzerinde avans verilebilir.
b) Verilebilme koşulları (a) fıkrasında belirlenen avans sınırlarını aşan
giderler için dairesinin göstereceği lüzum ve Maliye ve Gümrük Bakanlığının
izni üzerine, ita amiri mutemetleri adına banka veya saymanlık nezdinde kredi
açılabilir. Banka veya saymanlık, mutemedin göstereceği yere veya alacaklıya
doğrudan doğruya ödeme yapar.
c) Yabancı ülkelerde yapılacak satın almalar için görevlendirilen mute-
metler adına gerektiğinde, Maliye ve Gümrük Bakanlığınca, yerel bankalardan
birinde kredi açtırılır.
d) Yabancı ülkelerden yapılacak satın almalar için, dairesinin göstere-
ceği lüzum ve Maliye ve Gümrük Bakanlığının izniyle, milli bankalar nezdinde
akreditif karşılığı kredi açtırılır.
Açılmış akreditiflere ilişkin kredi artıkları ertesi yıla devredilmekle
birlikte ödenekleri iptal olunur. Devredilen kredi artıklarının karşılığı, yeni
yılda Maliye ve Gümrük Bakanlığınca ilgili kuruluş bütçesinde açılacak özel bir
tertibe ödenek kaydolunur.
Yılı için geçerli sözleşmeler ile gelecek yıl ya da yıllara geçerli söz-
leşmelerin bitim tarihlerinde henüz bir kısım hizmet yerine getirilememiş,
ancak, ilgili idarece ek süre verilmiş ve bu süre ertesi mali yıla taşmış ise;
yıl sonunda taahhüt artığı devredilir ve bu tutarlara ilişkin ödenekler hakkın-
da akreditiflerle ilgili hükümler uygulanır. Devredilen taahhüt artığı karşı-
lığı hizmet ek süre içinde yerine getirilerek kanıtlayıcı belgeleri saymanlığa
verildiğinde, tutarı hizmetin yapıldığı yıl bütçesine gider kaydıyla ödenir.
e) Görevlilere geçici ya da sürekli görev yollukları karşılığı avans ve-
rilebilir. Bu avansların tutarı ve mahsup süreleri özel yasalarındaki hükümlere
tabidir.

B) Bütçe dışı avanslar :
a) Taahhüt tutarının üçte birine kadar Bakanlar Kurulunca kararlaştırılan
oranlarda,hizmet yerine getirildikçe mahsubu yapılmak üzere,müteahhitlere,temi-
nat karşılığı bütçe dışı avans verilebilir. Bu avansların verilebilmesi sözleş-
melerine öngörülmüş olması koşuluna bağlıdır.
b) Özel yasalarında hüküm bulunması durumunda bütçe dışı avans verilebilir.


Madde 84 - (Değişik: 26/10/1988-3483/1 md.)
Bütçe içi avans ve krediler karşılığı ödeme emirleri ilgili tertipte saklı
tutulur.
Her birim için yalnız bir mutemet birim görevlendirilebilir.Hangi örgüt
kademelerinin birim sayılacağı bütçe kanunlarındaki ayırıma paralel olarak Mali-
ye ve Gümrük Bakanlığınca belli edilir.Bir bütün oluşturan ve ayrı ayrı yerlerde
bulunan askeri birimler ile kurumların herbiri için ayrı mutemet görevlendiri-
lebilir.
Bir mutemede verilecek avanslar,toplamı 83 üncü maddede belirlenen tutarları
aşmamak koşuluyla, çeşitli tertiplerden olabilir.


Madde 85 - Avans ve kredi emirleri Divanı Muhasebattan evvel Maliye Veka-
letince vize edilir.Avans ve kredi akçeleri hangi iş için verilmiş ise yalnız o
işte ve amiri itanın tahriri mezuniyetiyle sarf ve istimal olunur.


Madde 86 - (Değişik : 26/10/1988-3483/1 md.)
Her mutemet aldığı avanstan harcadığı tutarlara ilişkin kanıtlayıcı belge-
leri en çok bir ay,adına açılan kredilerden harcadığı tutarlara ilişkin kanıtla-
yıcı belgeleri ise en çok üç ay içinde saymana vermekle yükümlüdür.Bu süreler
içinde getirilecek harcama belgeleri tutarında yeniden avans verilmesi veya
kredi açılması olanaklıdır.Bu biçimde mahsup işlemi yapılmadıkça aynı iş için
yeniden avans verilemez, kredi açılamaz. Mutemet, işin tamamlanmasından sonra,
yukarıdaki bir ve üç aylık sürelerin bitimini beklemeksizin,avans ve kredi artı-
ğını iade etmek ve hesabını kapatmak zorundadır.Süresi içinde mahsup edilmeyen
avanslar için mutemetler hakkında 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanun hükümleri uygulanır.


Madde 87 - Mutemetler bütçeye ait sarfiyat için muhasip veznesinde başka
hiçbir yerden hiçbir nam ile para kabzedemezler. Aksi halde haklarında 21 inci
madde hükmü tatbik olunur.


Madde 88 - Her mutemet senenin son gününde avans akçesinden nezdinde kalan
mebaliği henüz mahsubunu icra ettiremediği tediye evrakiyle birlikte tamamiyle
muhasibe iade edip hesabını kapatmağa ve muhasip dahi bu hesabı aramağa
mecburdur.Aksi takdirde mutemet zimmettar addolunarak hangi sınıf ve meslekten
olursa olsun Maliye Vekilinin talebi üzerine memuriyeti asliyesinden ihraç
edileceği gibi muhasip dahi Memurin Kanunu ahkamına göre tecziye olunur.
Mutemet zimmetinde kalan mebaliğ, Tahsili Emval Kanununa tevifkan faiziyle
beraber tahsil edilir.

Madde 89 - Bir mutemet yedindeki avans akçesinden bir kısmını amiri ita-
nın tahriri mezuniyetiyle ikinci bir mutemede verebilir. Bu halde ikinci mute-
metten alacağı makbuzu senedini amiri itanın mezuniyetnamesiyle birlikte muhasi-
be ibraz ederek zimmetini devreder. İkinci mutemet dahi hesabını avansın alındı-
ğı tarihden itibaren üç ay zarfında muhasibe tevdi etmeğe mecburdur. Mutemetler
hakkındaki diğer hükümler bu ikinci mutemet hakkında da aynen caridir.


Madde 90 - Avans akçesinden yapılacak sarfiyat hakkında mutemetlerin,kava-
nin,nizamat ve mukarrerata muhalefetten dolayı vuku bulacak itirazları üzerine
amiri ita tahriren mesuliyet deruhde ettiği takdirde mutemetler bu masrafı tedi-
yeye mecbur olup mesuliyet amiri itaya ait olur. Mutemedin itirazı olmaksızın
yapılan sarfiyat muhasip tarafından mevzu ahkama muhalefet dolayısiyle kabul
edilmediği halde mesuliyet amiri ita ile mutemede teveccüh eder. Ancak amiri ita
tarafından mesuliyet deruhde edilerek sarfiyatın mahsubu için israr olundukta
muhasip sarfiyatın mahsubunu icra eyler. Bu takdirde mesuliyet munhasıran amiri
itaya raci olur.
SEKİZİNCİ FASIL
Senei maliye nihayetinde kalan düyun


Madde 91 - Bütçe masarifinden senei maliye gayesine kadar ita emrine ik-
tiran eylediği halde muhasip tarafından tediye edilememiş olan mebaliğ senei ma-
liye gayesinde bütçeye masraf kayıt ve emanet hesabına naklolunur.


Madde 92 - (Değişik : 26/10/1988-3483/1 md.)
Mali yılın sonuna kadar ödenemediği gibi emanet hesabına da alınamayan
borçların ödenmesine ilişkin hükümler bütçe kanunlarında gösterilir.


Madde 93 - Taallük ettiği senei maliyenin hitamı tarihinden itibaren beş
sene zarfında ashabı tarafından meşru bir mazerete müstenit olmaksızın tahriren
talep ve takip olunamamaktan veya evrakı ibraz edilmemekten dolayı tediye oluna-
mıyan düyun müruru zamana uğrıyarak Devlet menfaatine sakıt olur. Emanet hesabı-
na alınıp bu müddet zarfında talep olunmıyan mebaliğ hazine namına müteferrik
hasılata irat kaydedilir.Ancak kuponların ve kur'a isabet eden senedatın tediye-
si için müruru zaman müddeti her bir istikrazın akdine mezuniyeti havi kavanin
mukavelatta musarrah ise bu sarahat muteberdir.


Madde 94 - Beş sene zarfında talep olunmıyarak müruruzamana uğrıyan düyun
hakkında, istihkak sahipleri tarafından dermeyan edilecek mazeretleri dinliyecek
merci adliye mahakimidir.Mahkemeden istihsal olunacak ilam mucibince mazeretle-
ni ispat edenlerin matlubatı 59 uncu madde hükmüne göre tesviye olunur.

DOKUZUNCU FASIL
Ayniyat muhasebesi


Madde 95 - Ayniyat muhasebesinin ihtiva eylediği mevat :
A) İmalata mahsus malzemei iptidaiye,
B) İstihlakata mahsus bilümum mevat ve eşya,
C) Tesisat ve inşaata mütaallik bilcümle mevat ve malzeme,
D) Eczayı tıbbiye,
H) Demirbaş eşya ve mefruşattır.

Madde 96 - Devletçe idare edilen ambar,imalathane,ocak,tersane ve emsali
müessesattan her birinde bulunacak her türlü mevat ve eşya ve malzeme ile devair
ve müessesatta mevcut demirbaş eşya ve mefruşat bir ayniyat muhasibine mevdu
bulunur.Muhasip bu ayniyatın hüsnü muhafazasiyle ithalat ve ihracatından mesul-
dür.Ancak eşyanın tabiatından mümbais ve usulen sabit tenakkuslardan dolayı
ayniyat muhasibi mazur tutulur.


Madde 97 - Her ayniyat muhasibi mensup olduğu daireye kendisine tevdi
edilmiş olan ayniyatın envai itibariyle ithalat ve ihracatını muhtevi hesap ita-
siyle mükelleftir.


Madde 98 - Adliye icra daireleriyle devairi inzıbatiye vesaire tarafından
efrada ait olarak vaziyed olunan ayniyatın muhasebesi dahi bir muhasibin idare-
sine ve Divanın muhakemesine tabidir.

Madde 99 - (Değişik : 12/11/1934-2586/1 md.)
Devletin berri, bahri,havai ve jandarma müdafaa kuvvetlerine mütaallik teç-
hizat, malzemei harbiye,melbusat, mahrukat ve erzak ve askeri fabrika ve merbu-
tu müessesat,Milli Müdafaa ve Dahiliye Vekaletlerince tanzim ve İcra Vekilleri
Heyetince tasdik olunacak talimatnameye tevkifan teftiş ve murakabeye tabi olup
bunlar için hesabıkati tanzim edilmiyeceği gibi Divanı Muhasebata hesap dahi ve-
rilmez (1).
ONUNCU FASIL
Bütçe hesabının kesilmesi


Madde 100 - Bütçe hesabının kesilmesi, Hesabı Kati Kanunu ile olur. Hesabı
Kati Kanunu, maddeler üzerine mürettep bir metinle varidat ve masarif cetvelle-
rinden terekküp eder. Şekil ve taksimat, Muvazenei Umumiye Kanununa tamamiyle
mütenazır bulunur.
Kesinhesaplarda süreler

Madde 101 - (Değişik: 26/10/1988 - 3483/1 md.)
Bakanlardan her biri kendi bütçesine ait gider kesinhesap cetvelini mali
yılın bitiminden itibaren en geç beş ay içinde Maliye ve Gümrük Bakanlığına gön-
derir. Maliye ve Gümrük Bakanı kendi Bakanlığına ait gider kesinhesap cetvelini
aynı süre içinde hazırlamakla beraber Devletin genel gelir ve giderlerini kapsa-
yan Hazine genel hesabını ve kesinhesap kanun tasarılarını düzenleyerek mali yı-
lın bitiminden itibaren en geç yedi ay sonunda Türkiye Büyük Millet Meclisine
sevk edilmek üzere Bakanlar Kuruluna sunar.
Hazine genel hesabı ve kesinhesap kanun tasarılarının bir örneği de bu süre
içinde Sayıştay Başkanlığına gönderilir.
Görevden ayrılan bakana ait kesinhesap, yerine gelen bakan tarafından veri-
lir.

Madde 102 - Varidat hesabı kati cetvelinde: (1) varidatın muhammenatı (2) o
seneye ait tahakkukat (3) sabık seneden devren gelen bakaya (4) senesi içinde
vuku bulan tahsilat (5) gelecek seneye devrolunan bakaya gösterilir.

Madde 103 - Masraf hesabı kati cetvelinde:(1) bütçe ile verilen tahsisat(2)
senesi zarfında ilave olunan tahsisat (3) senesi içinde tahakkuk eden masarif(4)
senesi zarfında tediye olunan veya emanet hesabına alınan masarif (5) senei ma-
liye nihayetinde kalan düyun (6) istimal olunamayıp iptal edilen tahsisat baki-
yesi gösterilir.Her Vekalet kendi bütçesine ait hesabı katiye tahsisatın istima-
li ve hizmetin ifası hakkında ayrıca bir izahname rapteder.

Madde 104 - Hazine hesabı umumisi aşağıdaki aksamı ihtiva eder:
---------------------
(1) Bu maddeyi değiştiren 12/11/1934 tarih ve 2586 sayılı Kanun hükmü,
25/12/1935 tarih 2875 sayılı Kanunun 1.maddesi gereğince Gümrük Muhafaza
Genel Komutanlığına bağlı askeri kurumlar hakkında da tatbik olunur.

A) Hesabı kati kanun layihasının metni,
B) Esbabı mucibe,
C) Bütçe dahil ve haricinde kabız ve tediye olunan mebaliğin mizanı,
D) Varidat hesabı kati cetveli ve izahnamesi,
H) Vekaletler hesabı katileriyle izahnameleri,
V) Her vilayet ve müessesenin bütçedeki enva itibariyle varidatı ve dai-
re itibariyle sarfiyatı.

Madde 105 - Vekiller Vekaletlerine ait ayniyat için dahi yukarki maddeler-
de muharrer müddet ve esaslar dairesinde hesabı kati tanzim ve bir nüshasını Bü-
yük Millet Meclisine takdim ve bir nüshasını da Maliye Vekaletiyle Divanı Muha-
sebata irsal ederler.


Madde 106 - Ayniyat hesabı kati cetvelinde:(1) nevi ve esmanı itibariyle
senei maliye iptidasından müdevver ayniyat (2) senesi zarfında alınan ayniyat
(3) senesi zarfında sarfedilen ayniyat (4) senei maliye gayesindeki mevcudat
gösterilir.
Genel Uygunluk Bildirimi

Madde 107 - (Değişik: 26/10/1988 - 3483/1 md.)
Sayıştay, kesinhesap kanun tasarılarının kendilerine verilmesinden itibaren
en geç yetmişbeş gün içinde, Hazine genel hesabı üzerindeki genel uygunluk bil-
dirimini Türkiye Büyük Millet Meclisine sunar.
Mahsup Dönemi


Madde 108 - (Değişik : 26/10/1988 - 3483/1 md.)
Mali yılın bitimine kadar fiilen yapılmış olan ödemelerden mahsup edileme-
miş olanların mahsup işlemlerine saymanlarca mali yılın bitiminden itibaren bir
ay süre ile devam edilebilir.
Bu süreyi uzatmaya Maliye ve Gümrük Bakanı yetkilidir.

ON BİRİNCİ FASIL
Vekalet muhasebeleri


Madde 109 - Her Vekalette bir muhasebe müdiriyeti bulunur.
Bu muhasebeler:
A) Vekalet bütçesini ihzar etmek,
B) Merkezin mütehakkık masraflarını ita emrine rapteylemek,
C) Memur bulunduğu Vekalete mevdu olup Devlet müesseseleri, şirketler ve
eşhastan alınması lazımgelen bilümum varidat ve hasılatı tahakkuk ettirmek,
D) Tediye ve Kredi emirlerini tanzim eylemek,
H) (Mülga: 23/3/1950-5635/1 md.)
V) Vekalet hesabı katisini tanzim eylemek,
Z) Vekaletin sair hesabi muamelatını rüyet ile mükelleftir.


Madde 110 - Muhasebe müdürleri her türlü masraf taahhüt evrakını icradan
evvel görüp bütçe ve kavanin ve nizamata muvafakati noktai nazarından Vekile
mütalaa beyan etmeğe ve Vekaletçe bu mütalaa nazarı dikkate alınmadığı takdirde
yirmi dört saat zarfında Maliye Vekilini haberdar eylemeğe mecburdur.


Madde 111 - Teşkilat itibariyle bir Vekalete tabi olmakla beraber tahsisa-
tı o Vekalet bütçesinde ayrı bir cüz teşkil eden idarei umumiyelerde dahi aynı
vazaifle mükellef ve aynı şeraite tabi birer muhasebe müdürü bulunur.


Madde 112 - Şehbenderhane hesaplarının celp, tetkik ve telfikı ve muhasip
sıfatiyle Divanı Muhasebata hesap itası Hariciye Vekaleti Muhasebe Müdürüne ait-
tir.

Madde 113 - Devletin muntazam düyununa ait muamelatı ifa etmek üzere
Maliye Vekaletinde bir muhasip bulunur.
Bu muhasip (1) akdolunan istikraz ve avanslar ile ihracedilen Hazine
bono ve tahvillerinin hesaplarını takip etmek (2) tediye edilecek taksit ve
kuponları tahakkuk ettirerek ita emrine rapteylemekle mükellef olup Divanı
Muhasebata usulü dairesinde idare hesabı verir.

Madde 114 - Muhasebe müdürleri tarafından tahakkuk ettirilecek olan
bilümum varidat ve hasılatın takip ve tahsilinden mesul olmak üzere Maliye
Vekaletince bir veya müteaddit varidat muhasibi tayin olunur.
Bunlar da diğer muhasipler gibi Divanı Muhasebata hesap itasiyle mükel-
leftirler.
ON İKİNCİ FASIL
Mülhak ve hususi bütçe


Madde 115 - Sarfiyatı hususi varidat ile temin ve muvazenei umumiye
haricinde tedvir olunan bütçelere , mahalli sarfiyat ve varidatı
ihtiva eden bütçelere denir.

Madde 116 - Mülhak bütçeler her sene dairelerince tanzim olunup merbut
oldukları Vekilin imzasiyle tetkik edilmek üzere Maliye Vekaletine tevdi
edilir. Bu bütçeler Maliye Vekaleti tarafından 34 üncü madde mucibince Büyük
Millet Meclisine takdim olunur.


Madde 117 - Mülhak bütçelerin müdürü umumileri, mensup oldukları
Vekalete izafeten ikinci derece amiri ita sıfatiyle muamele ifa ederler.


Madde 118 - Mülhak ve hususi bütçelerin hesabat ve muamelati, hususi
kanunlarında muharrer kuyut mahfuz kalmak üzere, bu kanun ahkamına tabidir.


Madde 119 - İdarei hususiye ve belediye muhasipleri hesabatını,
haklarındaki kararın tebliği tarihinden itibaren bir ay zarfında gerek alaka-
darın ve gerek idarenin müracaatı üzerine derecei saniyede tetkik ve hükme
raptetmek Divanı Muhasebata aittir.

ON ÜÇÜNCÜ FASIL
Muhasip hesaplarının tanzim ve Divanı Muhasebata itası


Madde 120 - Her muhasip hesabını seneden seneye Divanı Muhasebata vermeğe
mecburdur. Bir senei maliyenin intihasından evvel infisal eden muhasip, halefi
tarafından sene nihayetinde Divana verilmek üzere, hesabını halefine devreder.


Madde 121 - Vefat eden veya halefine hesap itasından imtina eyliyen
muhasibin hesabı, Maliye Vekaletince tayin olunacak bir heyet marifetiyle,
halefine devrolunur.


Madde 122 - Muhasipler bir senei maliyeye ait idare hesaplarını evrak ve
vesaikıyle beraber, o senenin hitamından yedi ay nihayetine kadar, Divanı
Muhasebata vermekle mükelleftirler. Bu müddet zarfında hesap vermiyen muhasip,
Divanı Muhasebatça tahsisatiyle beraber maaşının nısfına kadar bir cezayi
nakdi ile tecziye olunur. Muhasip, tayin edilecek müddet zarfında yine hesap
itasından veya evrakı müsbite ibrazından imtina ettiği halde Divanı Muhaseba-
tın iş'arı üzerine Vekaleti aidesince memuriyetinden ihraç olunarak bu hesap
maddei sabıka mucibince halefi tarafından verilir.

Madde 123 - Nakit muhasipleri tarafından Divanı Muhasebata ita edilecek
idare hesabı aşağıdaki mevat ve cetvelleri ihtiva eder:

A) Sene iptidasına müdevver mevcut ile o sene zarfında vukubulan
bilümum makbuzat ve metfuat ve ertesi seneye devrolunan mevcut,
B) Varidatın sene iptidasına müdevver bakayasiyle o sene zarfındaki
tahakkukat ve tahsilatı ve gelecek seneye müdevver bakayanın miktarı,
C) Her daire bütçesinden bir sene zarfında alınan tediye emirleriyle
bunlara müsteniden vukubulan tediyat,
Ç) Gelecek sene iptidasına müdevver ve senei maliyede mütehakkık eşhas
zimemi ile avans bakıyelerinin müfredatı,
D) Tadiye emirlerine müsteniden tesviye olunup şayanı kabul bulunmama-
sından naşi hesabı mahsusuna naklolunan sarfiyat müfredatı.
Cetveller bütçeye mütaallik hesabatta bütçeye mütenazır bulunmak ve
izahatı lazıme ve evrakı müsbiteleriyle birlikte tevdi edilmek meşruttur.
Bakaya, müfredatına göre, esbabı mucibe ve vesaikıyle irae ve izah olunur.
Merkez ve mülhak bütçelerin nakit muhasipleriyle rüsumat ve posta telgraf gibi
müstakil teşkilatı mevcut dairelerin muhasebe müdürleri bir senelik bütçe
tahakkukat ve tediyatını mübeyyin olmak üzere fasıl ve madde itibariyle
ayrıca bir cetvel ilave ve itasiyle mükelleftirler.


Madde 124 - Ayniyat muhasiplerinin idare hesabatı :
A) Geçen seneden müdevver mevcut ile senei haliye zarfındaki ithalatı,
B) Senei maliye zatındaki ihracat ile gelecek seneye müdevrer mevcudatı,
C) Senesi zarfındaki tahavvülat ve tagayyürat,
D) Zayiatı ve fire miktarını,
H) Tadat neticesi noksan veya ziyade miktarlarını mübeyyin cetveller
ile sair malümatı ihtiva eder.
Bu cetveller izahat ve evrakı müsbiteleriyle birlikte Divanı Muhasebata
verilir.
ON DÖRDÜNCÜ FASIL
Müteferrik mevat


Madde 125 - Bir muhasibin Divanı Muhasebatça rüyet olunan hesabı meyanın-
da cürüm teşkil eden bir fiile temas ettiği görüldüğü takdirde hesabın bu
kısmı tefrik edilerek hukuku umumiye cihetinden takip olunmak üzere dairesine
tevdi kılınır. Mahkemece verilen hüküm, Divanın hesap cihetinden tetkikat ve
hükmüne mani değildir.
Zimmetler, vukuu tarihinden ve tazminler Divanca hükmedildiği tarihten
itibaren faize tabidir.


Madde 126 - Bir muhasip hakkında Divanı Muhasebattan veya diğer bir
mahkemeden sadır olan zimmet ilamı kefalet miktariyle mukayyet olmak üzere
kefile de saridir. Muhasiplerin hesabatı Divanı Muhasebata tevdi tarihinden
itibaren iki sene zarfında rüyet edilmediği takdirde hükmen musaddak addolunur.


Madde 127 - Büyük Millet Meclisi, Riyaseticumhur ve Divanı Muhasebatın
masarifi bu kanun dairesinde tahakkuk ettirilerek tediye olunur. Maliye Veka-
leti ile Divanı Muhasebatın bunlar üzerinde bir güna tetkik hakları yoktur.
Umumi bütçenin tanzimi sırasında idare amirleri bu bütçelere ait erkamı
Maliye Vekaletine bildirir. Her sene nihayetinde tanzim edilecek hesabı kati
cetvelerinin bir nüshası Hazine hesabı umumisine tihal olunmak üzere Maliye
Vekaletine gönderilir.

Madde 128 - Büyük Millet Meclisi, Riyaseticumhur ve Divanı Muhasebat
bütçelerindeki muhassasat, idare amirlerinden biriyle Meclis Muhasibi tarafın-
dan müşterek imzalı makbuz mukabilinde Hazineden verilir.

Madde 129 ila 132 - (Mülga: 20/8/1993-KHK-516/20-c md.)

Madde 133 - Esbabı mücbire ve zaruriye dolayısiyle takip ve tahsiline
mahal veya imkan görülemiyen zimmetlerin terkini mali müşavere encümeninin
mütalaası alındıktan sonra Büyük Millet Meclisine arzolunur.

Madde 134 - Devairi merkeziye muhasebe müdürleriyle maiyeti ve umumi
nakit muhasipleri ve kaza malmüdürleri, Muhasebei Umumiye Müdiriyeti
Umumiyesinin inhasiyle Maliye Vekili tarafından ve ayniyat muhasipleri dahi
daireleri tarafından tayin olunur.

Madde 135 - İnşaata mütaallik bir mukavelenin tatbikı sırasında tadil zaru-
reti hasıl olduğu ve binnetice imalat veya levazımın tezyit veya tenkisi icap
ettiği takdirde mütaahhit taahhüdün mecmuuna nazaran yüzde yirmi nispetindeki
tadilatı aynı şerait dahilinde ifaya mecburdur. Bu takdirde yapılan fazla işin
bedeli, ayrıca ilave ve noksanının bedeli tenzil olunur. Bu nispetler fevkında
olan tadilat için usulü dairesinde yeniden mukavele akdolunmak lazımdır.


Madde 136 - 137 - (Mülga: 8/1/1943-4353/40 md.)

Madde 138 - Divana tevdi edilecek tahsis evrakiyle ita emirleri ve
varidat ve muamelatı nakdiyeye mütaallik bilümum evrakı müsbite Divanda
hıfzolunur. Bunların muhafaza müddetleriyle sureti imhaları Divanın mütalaası
alınarak Hükümetçe tanzim olunacak nizamname ile tayin olunur (1).

Madde 139 - Bu kanunun ahkamı dairesinde hesap kayıtlarının tesisiyle
muamelatın tatbikı hakkında talimatname tanzimine ve bu kanunda mezkür olup
hesap usullerine ait bulunan esasların kısmen veya tamamen zaman ve mahalli
tatbikının tayinine Maliye Vekili salahiyettardır. Ancak bu hususta Divanı
Muhasebatın mütalaası alınmak muktazidir.

Madde 140 - 14 Şubat 1327 tarihli muaddel Usulü Muhasebei Umumiye Kanunu
muvakatiyle müzeyyelatı ve bu kanuna muhalif olan ahkam mülgadır.

(1) 8/6/1949 tarih ve 5434 sayılı Kanunun 135. maddesinin 6. bendi gereğin-
ce; bu maddenin T.C.Emekli Sandığı Kanununa aykırı hükümleri yürürlükten
kaldırılmıştır.

Ek Madde 1 - (18/6/1934 - 2518 sayılı ek Kanunun 1 inci maddesi hükmü
olup, ek madde haline getirilmiştir.)
1050 numaralı Muhasebei Umumiye Kanununun 50 nci maddesinin ikinci fıkra-
sı ile 51 ve 52 nci maddeleri hükümleri ve 48 inci madde ile mevzu istisnalar
haricinde Devlet namına her hangi bir taahhüde girişilmeden evvel tahakkuk
memurları seneleri bütçesinde kendi daire ve kıt'ası için ayrılmış tahsisat
mevcut ve kifayet edecek miktarda olup olmadığını tetkik ve amiri itaya
tahriren bildirmeğe ve amiri italar da bunu aramağa mecburdurlar. Kafi
derecede tahsisat temin edilmedikçe taahhüt evrakı tanzim olunamaz ve mukave-
leye girişilemez.


Ek Madde 2 - (18/6/1934 - 2518 sayılı ek kanunun 2 nci maddesi hükmü
olup, ek madde haline getirilmiştir.)
Tahsisat mevcut olmadığının birinci madde mucibince amiri itaya tahriren
bildirilmemesi veya tahsisat yok iken mevcutmuş gibi gösterilmesi sebebiyle
her hangi bir taahhüde girişilmesi halinde tahakkuk memurları doğrudan
doğruya Hazineye karşı şahsen mesul tutulurlar. Tahsisat olmadığı amiri itaya
tahriren bildirilmesine rağmen veya amiri itaca tahsisat olup olmadığının
araştırılmasına lüzum görülmeden girişilen taahhütlerden doğan şahsi mesuliyet
amiri itaya racidir. Bu suretle tahsisat harici yapılan taahhüdat neticesinde
tediye vukubulmuş ise kanunen muhasibi mesule teveccüh eden masuliyette amiri
ita ve tahakkuk memurları da müşterektirler (1).
Birinci fıkradaki tahakkuk memurlariyle ikinci derece amiri itaların ve
muhasiplerin tahsisat haricindeki taahhüt ve tediyelerinden dolayı tazmin ile
mesuliyetlerine Divanı Muhasebatça hükmolunur. Tahsisat harici taahhüt birinci
derece amiri itanın tahriri emrine müstenit ise keyfiyet Divanı Muhasebatça üç
aylık raporlarla Büyük Millet Meclisine arzolunur.


Ek Madde 3 - (17/1/1938 - 3325 sayılı ek Kanunun 1 inci maddesi hükmü
olup, ek madde olarak numarası teselsül ettirilmiştir.)
Mukavelenamelari mucibince imtiyazlı şirketlerle muteahhidlerden teftiş
mukabili alınan mebaliğin bütçe haricinde sarfı ve kadroda gösterilmeksizin bu
kabil şirket ve müteahhidler nezdinde komiser veya fen memuru istihdamı caiz
değildir. Ancak yeni akdolunan mukavelat dolayısile bir mali sene zarfında işe
başlayan şirket ve müteahhidlerden teftiş mukabili alınacak mebaliğ bir
taraftan varidat bütçesindeki tertibi mahsusuna irad kayıd diğer taraftan bu
mebaliği tecavüz etmemek üzere icra Vekilleri Heyetİnce tasdik olunacak kadro
dairesinde komiser veya fen memuru bittayin ücretleri mensub oldukları daire
bütçesinin müstahdemini daime tertiblerine tahsisat olarak ilave ve tesviye
olunur. Bunlardan müteakib mali sene bütçesinin tanziminden evvel tayin
olunanların o sene kadrolarına ve bütçesinin tanziminden sonra tayin
olunanların ikinci müteakib sene kadrolarına ithali mecburidir.
________________________

(1) Bu fıkrada sözü edilen 1 inci madde, 18/6/1934 tarih ve 2518 sayılı
Kanunun 1 inci maddesi hükmü olup, teselsül sebebiyle ek maddeye çevrilmiş
ve "Ek Madde 1" olarak numaralandırılmıştır.

Ek Madde 4 - (17/1/1938-3325 sayılı ek Kanunun 2 nci maddesi hükmü olup,
ek madde olarak numarası teselsül ettirilmiştir.)
Varidat bütçesinde nazım varidat unvanı altında bir kısım açılmıştır.
Bu kısma Maliye Vekaletince hususi kanunları mucibince diğer Devlet daireleri
nam ve hesabına cibayet edilip bu dairelere verilecek varidat kaydolunur.
Nazım varidat hesabında kayıdlı varidat Maliye Vekaleti masraf bütçesinde
açılmış olan hususi fasıldan alakadar dairelere tediye edilir.

Ek Madde 5 - (17/1/1938-3325 sayılı ek Kanunun 3 üncü maddesi hükmü
olup, ek madde olarak numarası teselsül ettirilmiştir.)
Daire bütçelerinde seferberlik adile birer rakamsız fasıl açılır. Bu fasıl-
lara seferberlik hizmetleri için icab eden tahsisat İcra Vekilleri Heyeti kara-
rile diğer fasıllardan münakale yapılmak suretile temin olunur. Bu maddenin
hükmü mülhak bütçelere de şamildir.

Ek Madde 6 - (16/7/1956 - 6813 sayılı ek Kanunun 1 inci maddesi hükmü
olup, ek madde olarak numarası teselsül ettirilmiştir.)
Ziraat Vekaleti bütçesinin "zirai mücadele umumi masrafları", "kimyevi
madde ecza ve ilaçlar" ve "ziraat işleri muvakkat memuriyet harcırahı" tertip-
lerine konulan tahsisatın yetmemesi ve derhal munzam tahsisat istihsali kabil
olamaması halinde Türkiye Büyük Millet Meclisinin ilk toplantısını takibeden
10 gün içinde tetkikına sunulmak ve bu tertiplerdeki tahsisatın birer mislini
geçmemek ve karşılığı gösterilmek şartiyle tahsisat kaydetmeye İcra Vekilleri
Heyeti salahiyetlidir.


Ek Madde 7 - (16/7/1981-2493 sayılı ek Kanunun Ek 1 inci maddesi hükmü
olup, ek madde olarak numarası teselsül ettirilmiştir.)
Bütçe uygulaması ile ilgili olarak diğer kanunlarda bütçe yılı veya mali
yıl için Mart ayının birinci gününden başlayıp Şubat ayının sonuncu günü
bitmek üzere tespit edilmiş dönemler takvim yılı olarak değiştirilmiştir.
Fonların Ödenek ve Gelirleri

Ek Madde 8 - (Ek: 1/8/1996-4160/1md)
Kanun, kanun hükmünde kararname, yönetmelik ve diğer mevzuatla kurulmuş olan
fonların her türlü gelirleri Hazine adına açılan bir müşterek fon hesabında top-
lanır.
Yılları bütçe kanunları ile hangi fonların bütçe kapsamına dahil edileceği
belli edilir. Bütçe kapsamı içine alınan fonlar hizmetlerini bütçenin (A) cetve-
line konulan ödeneklerle yerine getirirler. Bunların gelirleri genel bütçe ge-
liri olarak (B) cetveline gelir kaydedilir. Ancak bu gelirlerden kredi ana
para geri dönüşleri, kredi faizleri, borçlanma ve satış hasılatı ile üniversite
araştırma fonlarının döner sermayeden aldıkları paylar bütçenin (B) işaretli
cetveline gelir kaydedilmeden doğrudan müşterek fon hesabından ilgili fonun gi-
der hesabına aktarılır.
Kapsam dışında bırakılan fonların gelirleri ve harcamaları bütçe ile iliş-
kilendirilmez. Ancak, bunların müşterek fon hesabında toplanan gelirlerinden
Maliye Bakanı ve Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanın birlikte tekli-
fi üzerine Başbakanın onayı ile belirlenecek oran ve miktarlarda kesinti ya-
pılarak genel bütçeye gelir kaydedilebilir.
Tüm fonlar hizmet ve harcamalarını kendi mevzuatlarında yer alan esas ve
usullere göre yürütürler.
Fon gelirlerinin tahsili, takibi, gelir kaydı, muhasebeleştirilmesi ve
denetimine ilişkin süre, esas ve usuller Maliye Bakanlığı ile Hazine Müsteşar-
lığınca müştereken tespit edilir.
Kanun ve kanun hükmünde kararname ile kurulanlar hariç olmak üzere, hiz-
met alanı kalmayan fonlar Maliye Bakanı ve Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu
Bakanın müşterek teklifi ve Başbakan onayı ile tasfiye edilebilir. Bunların
tasfiyesine ilişkin her türlü düzenlemeleri yapmaya Maliye Bakanı ile Hazine
Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan yetkilidir.

Döner Sermaye Gelirleri

Ek Madde 9 - (Ek: 1/8/1996-4160/1 md.)
Genel bütçeye dahil dairelere ve katma bütçeli idarelere bağlı döner ser-
mayeli işletmelerin (iş yurtları ve benzeri kuruluşlar dahil) aylık gayrisafi
hasılatının % 10'u (genel ve katma bütçeli daire ve idarelere bağlı hastane-
lerin döner sermayeli işletmeleri için % 9'u) en geç ertesi ayın 20'sine kadar
genel bütçeye irat kaydedilmek üzere ilgili saymanlıklara yatırılır. Zorunlu
hallerde Maliye Bakanlığınca ek süre verilebilir.
Bu şekilde hesaplanan tutarın % 30'una kadar olan kısmının hasılatın ta-
hakkukunda, kalan kısmının da tahsilinde ödettirilmesine Maliye Bakanı yetki-
lidir.
Yıl sonu karları ile aylık gayrisafi hasılat üzerinden genel bütçeye akta-
rılacak miktarlar zamanında yatırılmadığı takdirde, 6183 sayılı Kanundaki usul-
lere göre, yıllık % 12 zamlı olarak tahsil edilir. Hesaplanan zam, döner ser-
mayelerin ita amiri ve saymanlarından yarı yarıya alınır. Ancak, Maliye Ba-
kanlığınca verilmiş ek süreler için zam uygulanmaz.
Genel bütçeye dahil dairelere ve katma bütçeli idarelere bağlı döner ser-
mayeli işletmelerden gerekli görülenlerin birleştirilmesine, devredilmesine ve
tasfiye edilmesine Maliye Bakanı yetkilidir.
Döner sermayeli işletmelerin aylık gayrisafi hasılatından irat kaydedile-
cek oranı % 30'a kadar yükseltmeye Maliye Bakanı yetkilidir.
Genel bütçeye dahil dairelerin ve katma bütçeli idarelerin, özel kanun-
larında bu Kanuna tabi olmayacağı belirtilen döner sermaye işletmeleri hak-
kında da bu madde hükümleri uygulanır.

Ek Madde 10 - (Ek: 1/8/1996-4160/1 md.)
İlgili yıl bütçe kanunları ile çeşitli kanunlarla genel bütçe gelirlerinden
kamu kurum ve kuruluşlarına aktarılması öngörülen paraların kanuni oran ve mik-
tarları o mali yıl için yeniden belirlenebilir.

Ek Madde 11 - (Ek:1/8/1996-4160/1 md.)
Baraj, liman, havalimanı, enerji santralı, tesis gibi taşınmaz mal ve sair
varlıklar kullanan kamu kurum ve kuruluşlarının gayrisafi hasılatlarından, bu
kullanım karşılığı olarak belirli bir oran dahilinde bir bedel tahsil edilerek
genel bütçeye irat kaydedilebilir.
Hangi kurum ve kuruluşlardan ne oranda pay alınacağı her yıl bütçe kanun-
ları ile tespit edilir.
Bu payların takip, tahsil ve denetimine ilişkin esas ve usulleri belirle-
meye Maliye Bakanlığı ile Hazine Müsteşarlığı yetkilidir.

Geçici Maddeler


Geçici Madde 1 - Bu kanunun 48 ve 92 nci maddeleri hükmü 1928 senesi
Haziran'ından itibaren mer'idir.


Geçici Madde 2 - 1927 senei maliye bütçesinin vilayat memurin maaşat ve
tahsisatı fevkaladesinden yapılacak tasarrufat karşılık ittihaz edilerek senei
mezküre muhasebei umumiye kadrosunda muharrer maaş nispetleri dairesinde merkez
teşkilatının tevsiine Maliye Vekili mezundur.
Divanı Muhasebatın kablessarf vizesinden müstesna sarfiyatı mukannene cet-
veli:

1 - Memurin maaşat ve muhassasatı,
2 - Müstahdemini daime ücuratı,
3 - Muhassasatı zatiye maaşatı,
4 - Düyunu Umumiye itfa ve faiz bedelleri,
5 - Mahkeme harçları,
6 - Mukannen aidatı bey'iye,
7 - Nispeti kanunla muayyen aidat ve ikramiyeler,
8 - İki dairei resmiye arasında veya Hazineye mütaallik irat ve masraf
suretiyle yapılan sarfiyat,
9 - Vergi, resim ve sair namlarla resmi daireler namına yapılan tevkifat,
10 - Divanı Muhasebatça müseccel mukavelenamelere müsteniden vuku bulacak
bedelatı icare tediyatı,
11 - Sınai ve ticari müesseseler ve imalathanelerin mütedavil sermayeden
vuku bulan sarfiyatı,
12 - Reddiyat.

Geçici Madde 3 - (Ek: 16/7/1981 - 2493/3 md.)

1982 Mali Yılı 1 Mart 1982 tarihinde başlayıp 31 Aralık 1982 tarihinde
biter.

Geçici Madde 4 - (Ek: 16/7/1981 - 2493/3 md.)

Bu Kanunun uygulaması ile ilgili olarak geçiş döneminde gerekli düzen-
lemeleri yapmaya ve tedbirleri almaya Maliye Bakanı yetkilidir.


Madde 141 - Bu kanun 1927 senesi Haziran iptidasından itibaren mer'idir.


Madde 142 - Bu kanunun icrasına İcra Vekilleri Heyeti memurdur.

26/5/1927 TARİH VE 1050 SAYILI ANA KANUNA İŞLENEMEYEN GEÇİCİ MADDELER:
1/8/1996 tarihli ve 4160 sayılı Kanunun Geçici Maddesi:
Bu Kanunun 1 inci maddesi ile 1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanununa
eklenen ek 11 inci madde gereğince; baraj, liman, havalimanı, enerji santra-
lı, tesis gibi taşınmaz mal ve sair varlıkları kullanan kamu kurum ve kuruluş-
ların gayrisafi hasılatlarından, bu kullanıma karşılık olmak üzere 1996 Mali
Yılında hangi kurum ve kuruluşlardan ne oranda pay alınacağının tespitine Ma-
liye Bakanı yetkilidir.

1050 SAYILI KANUNDA EK VE DEĞİŞİKLİK YAPAN MEVZUATIN
YÜRÜRLÜKTEN KALDIRDIĞI KANUN VE HÜKÜMLERİ GÖSTERİR LİSTE

Yürürlükten Kaldıran Mevzuatın

Yürürlükten Kaldırılan Kanun
veya Kanun Hükümleri Tarihi Sayısı Maddesi
-------------------------------------------- -------- ------ -------
27/1/1930 tarih ve 1552 sayılı kanun 9/6/1936 3010 2
26/5/1927 tarih ve 1050 sayılı Kanunun 136 ve
137. maddeleri 8/1/1943 4353 40
21/7/1937 tarih ve 1856 sayılı Kanun ile
9/7/1932 tarih ve 2069 sayılı Kanun 16/6/1947 5077 1
26/5/1927 tarih ve 1050 sayılı Muhasebei
Umumiye Kanununun:
-109. maddesinin H fıkrası 23/3/1950 5635 1
-43. maddesi 27/2/1951 5746 1
-32. maddesi 15/2/1979 KHK 24 2
1050 sayılı Kanunun 32 nci Mad. 26/10/1988 3483 2
1050 sayılı Kanunun 129,130,131,132 nci
maddeleri 20/8/1993 KHK-516 20/c

1050 SAYILI KANUNA EK VE DEĞİŞİKLİK GETİREN MEVZUATIN
YÜRÜRLÜĞE GİRİŞ TARİHİNİ GÖSTERİR LİSTE
Kanun Yürürlüğe
No. Farklı tarihte yürürlüğe giren maddeler giriş tarihi
------- ------------------------------------------ ------------
1552 - 4/2/1930
1856 - 30/7/1931
2069 - 17/7/1932
2518 - 25/6/1934
2586 - 18/11/1934
2875 - 4/1/1936
3010 - 15/6/1936
3321 - 21/1/1938
3325 - 1/6/1938
4353 - 18/1/1943
4669 - 25/9/1944
4698 - 1/6/1945
5077 - 20/6/1947
5209 - 31/5/1948
5419 1,2 ve 3 üncü maddeleriyle geçici 1 inci ve 6 ncı
maddeleri 8/6/1949

Diğer Hükümleri 1/1/1950

5434 - 1/1/1950
5635 - 29/3/1950
5746 - 1/3/1951
6246 - 18/2/1954
6537 - 25/4/1955
6813 - 24/7/1956
204 - 28/2/1963
1891 - 4/5/1975
KHK-17 - 11/12/1978
KHK-24 - 1/3/1939
2493 - 18/7/1981
3483 - 5/11/1988
KHK-516 - 16/9/1993
4160 Ek 8 ve Ek 9 uncu maddeleri 19/7/1996
Diğer Hükümleri 05/08/1996

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder