22 Ekim 2011 Cumartesi

ZAMANI KULLANABİLECEĞİMİZ YERLER

ZAMANI KULLANABİLECEĞİMİZ YERLER




1. Vücuduna ve bedeni ihtiyaçlarına ayrılan zaman

2. Tüketime ayrılan zaman

3. Zevklere ayrılan zaman

4. Seyahatlere ayrılan zaman

5. Ulaşıma ayrılan zaman

6. Dinlenmeye ayrılan zaman

7. Başkalarına ayrılan zaman

8. Aileye ayrılan zaman

9. Okumaya ayrılan zaman

10. Kendimizi geliştirmemiz için ayrılan zaman

11. İbadete ayrılan zaman

12. Gelecek nesiller için ayrılan zaman

13. Çocukluğumuzu yaşamak için ayrılan zaman

14. Yalnız kalmak için ayrılan zaman

15. Boş zaman için ayrılan zaman



İnsan zamanını verimli kullanmayı öğrenebilir, hayatını disiplin altına alır ve prensip sahibi olursa, yukarıdakilerin çoğunu ayıracak bir zaman bulup onları yaşayabilir. Prensiplerimizi davranışlarımıza sokabilmek için ısrar etmeliyiz. Göreceksiniz sonunda baş eğecekler.



İnsan ne yapacağını iyi bilirse, yani hayatındaki gayeleri, hedefleri iyi belirlerse, kademe kademe zamanını verimli kullanmaya başlayabilir.



Kişi;

Her sabah; bugün yapacağım işlerin bir plan ve sırasını yaptım mı?

Her akşam; acaba bugün zamanımı iyi kullanabildim mi?

sorularını kendi kendine sormalıdır.



ZAMANI VERİMLİ KULLANABİLEN KİMSE



1. Her an ne yapacağını ve zamanını en faydalı şeklide nasıl kullanacağını bilir.

2. Hatasını, eksiklerini, karakterinin hangi kötü yola sapmaya elverişli olduğunu onlarla şakalaşacak kadar öğrenmiştir.

3. Hayatında yaşadığı her hadiseden gereken dersi alarak tecrübe ve motivasyonlarını zenginleştirir.

4. Şahsi, mesleki veya sosyal olsun yalnız kendi hayatını ve kendi dünyasını yaşar. Başkalarının dünyasında yaşamaktan çekinir.

5. Hafızasındaki bütün anlamsız nedenlerin yerini anlamlı sorular niçin? ve nasıl? lar almıştır.

6. Ulaşmak istediği hedeflere göre her günkü zamanını, nerelerde kullanması gerektiği hakkında yeterince kendini şartlandırmıştır.



Bu prensiplerin yazılması veya ezberlenmiş olması, tatbikata geçilmediği takdirde hiçbir değer taşımaz.



Zamanını ustaca kullanabilenlerin görüntüsü farklı farklıdır. Mesela, bazıları ihtimalleri çok iyi hesap edip ona göre tedbirli davranırlar.



Bazıları da beklenmedik olayları önceden sezebilirler, tecrübeli ve dikkatli organizatördürler.



Zamanı ustaca kullanabilmek bir bakıma insanın kafasını daha iyi işletebilmesi demektir.



Düşüncelerimizi; içinde bulunduğumuz zamandan daha hızlı geleceğe taşıyabilirsek çok değerli üç vasfa sahip oluruz. 1. Tahmin etmek, 2. Yapmak istemek, 3. Hazırlanmayı bilmek



KARARLARIMIZIN DOĞRU VE AKILCI OLMASI İÇİN



1. Önce hedef ve gayeyi belirlemeli.

2. İlgili gerçekleri, fikirleri, bilgileri toplayıp organize etmeli. Muhtemel problemleri ve zaman gibi sınırlayıcı faktörleri dikkate almalıdır.

3. Hedefe nasıl ve ne şekilde ulaşabileceğimiz konusunda fikir ve alternatifler üretmeli.

4. Değerlendirme ve karar verme aşamasında hedefimize ulaşmada kullanacağımız stratejinin avantaj ve dezavantajlarını tartıp değerlendirmeliyiz. Ön denemeler ve pilot uygulamalar yapmak oldukça faydalıdır. Bunların ışığında alternatif strateji ve yollardan en iyisi seçilmelidir.

5. Karar vererek, seçtiğimiz strateji ve yolu pratiğe geçirmeli, kararımızı uygulama aşamasında izleyerek tekrar gözden geçirmeyi de ihmal etmemeliyiz.



Akılcı ve doğru karar verme, daima faydaya karşı zararı dengelemeyi, maliyet ve fayda analizi yapmayı gerektirir.



İhtimal ve alternatifleri düşünürken, etkin ve doğru karar vermenin baş düşmanı, ya kendi imkanlarımız, kabiliyetlerimiz, veya rakiplerimiz hakkında yanlış kabullenmeler ve hükümler üretmemizdir.



Kişi sahip olduğu imkanlar konusunda ( zaman, bilgi, kaynaklar ve tecrübe ) objektif olmalıdır.



NE ZAMAN NE YAPMALI?



06 - 08 arası: Vücut çok sayıda hormon ürettiğinden aşk saatiniz gelmiş demektir.

09 - 11 arası: En iyi ve yaratıcı fikirler bu saatlerde aklımıza gelir.

12 - 14 arası: Vücut açlık sinyalleri verir. Bir yorgunluk hissi çöker.

14 - 15 arası: Ağrılar ve sızılar hep bu saatte baş gösterir.

15 - 16 arası: İş yerinden keyif almayı ve eğlenceli bir şeyler yapmayı istersiniz.

16 - 18 arası: Vücut derecesi yüksektir. Spor yapacaklar en iyi verimi bu saatte alırlar.

18 - 20 arası: Sinirlerimiz çok hassastır. Her şey daha çok tat verir.

20 - 22 arası: Vücut uyku hormonu olan melatonin üretir.

22 - 04 arası: Rüya görme vaktidir. Konsantrasyon sıfır noktasındadır.

04 - 06 arası: Vücut enerji rezervlerini doldurmuştur.



VERİMLİ BİR ÖĞRENMENİN GERÇEKLEŞMESİ



1. Düzenli olarak çalışmayı ihmal etmemeli. Her hafta belirli bir miktar çalışılıp yeni şeyler öğrenilmeli.

2. Öğrenirken veya çalışırken düşünmelisiniz. Kendi kendinize sorular sormalısınız. Sizin kendi bildiklerinizle veya zihninizdeki ile size anlatılanlar ne kadar uyuşmaktadır. Kendinize ait anlamayı ifade eden kelimeler ve semboller geliştiriniz. Şekiller çiziniz.

3. Öğrenme işleminde kendinizi aktif tutunuz. Öğrendiğiniz şeyi başkalarına anlatınız. Onlarla tartışınız. Tartışmaları tekrar değerlendirmeyi ihmal etmeyiniz.

4. Zorluklarla karşılaştığında veya anlama güçlüğü çektiğiniz konuları, bilenlere sormayı ihmal etmeyiniz.

5. Zaman insanın sahip olduğu en değerli, çoğaltılamayan ancak tasarruf edilebilen tek sermayesidir. Öğrenme işinde, kullanacağınız zamanı organize edip planlayınız.

6. Öğrenme için size en uygun olan çevre ve atmosferin ne olduğunu düşününüz ve o atmosferde öğrenmeyi gerçekleştiriniz. Kütüphane, sessiz bir oda, tek başına olma, grup içinde çalışma, vb. Çalışma zamanınızın uzunluğu, diğer deyişle konuya konsantre olup aktif olarak çalışıp öğrenme işini gerçekleştirdiğiniz ve zihninizin dağılmadığı toplam süreyi bilmelisiniz. Ona göre dinlenme araları vermelisiniz. Genellikle zihni konuya toplama 10 - 30 dk. sürebilir. Yoğun konsantre çalışma 1 - 3 saat arasında değişebilir. Kesinlikle, tam çalışmaya başladığınızda veya konsantre halde çalışırken nola vermeyiniz. Ve sizi engellemek isteyenlere de karşı koyunuz.



Terbiyede sabırlı davranmak, kırıcı değil yapıcı olmak, sevginin hiç onulmaz dertlere deva olduğunu bilmek gerek.

Çakıl taşlarını kemale erdiren çekiç darbeleri değil, suyun okşayışlarıdır.

TAGOT



Kimse korktuğu adamı sevmez.

ARISTO



Hiç şüphe yok ki ideal terbiye çocuğun kabahatlerini cezalandırmak değil, onu kabahat yapmaktan alıkoyacak bir seviyeye çıkarmaktır.

Peyami SAFA



Çocuk bir kabahat işlediğinde vicdan azabı duymuyorsa, ileride büyük suçlar işlemeye meyletmiş demektir.



İyi bir hukukçu cürümleri cezalandırmaktan ziyade önlemeyi düşünendir.

MONTESQUIEU



Çocuklar, tenkitlerden ziyade modellere muhtaçtırlar.

JOUBERT



Bir terbiye sistemi seçmek bir millet için hükümetini seçmekten daha mühim ve daha hayatidir.

Ahmet CEVDET



Şahsiyet geliştirici olgun muamele, gencin hareketlerini iyiye ve güzele sevkeder.



DÖRT ŞEYLE TARTILIR VE DEĞER KAZANIRSINIZ



1. Yaptığınız hareketlerle

2. Bakışlarınızla

3. Söylediğiniz sözlerle

4. Bunları söyleyiş tarzınızla



Başarı, hata ve başarısızlığın biraz ilerisinde duran şeydir.

J. WATSON



KENDİNİZİ HERKESE SEVDİRMENİN YOLLARI



1. Sevimli olunuz. Bol bol gülümseyiniz. Tebessüm evrensel bir dildir.

2. Kendinizi unutarak başkalarını düşününüz. ( Diğergamlık )

3. Herkesle alakadar olmaya çalışınız. Kişilere gösterilen ilgi onların hoşuna gider.

4. Kişilerin mesleklerine samimi ilgi gösteriniz. Bu durum onların hoşuna gider.

5. Herkesi hareket ve heyecanla selamlayın. Karşınızdakiler tavırlarınızdan ve ses tonunuzdan sevincinizi anlamalılar.

6. Karşınızdakine ismiyle hitap ediniz.

7. Konuşurken onu dikkatle dinleyiniz.

İlgilenen bir dinleyici bulduk mu, hepimiz dinletmeyi severiz. Onun için sizinle konuşan kimseye bütün dikkatinizi vermek çok önemli bir husustur. Onlara kendilerinden bahsetme fırsatı veriniz. Hiçbir şey onu bu derece memnun etmez.

8. Karşınızdaki kimsenin düşüncelerini sempati ile karşılayın. Düşüncelerine katıldığınızı belli eder görünün.

9. İlgi alanlarını, zevklerini, meraklarını tanıyın ve kendilerine onlardan bahsedin.

10. Mühim birer şahsiyet olduklarını onlara hissettirin ve bunu samimiyetle yapın. Sen benim için değerlisin mesajı verin.

11. Onun beğendiğiniz yönünü bulup, kendisine bunu söyleyerek ona iltifatta bulunun.



Bir kez yaşanmış olan duygusal durum, duygu kesildikten sonra büsbütün silinip gitmez. Duygusal olaylar bellekte bir takım izler bırakırlar ki, bunları sonradan zihinde canlandırma olanağı vardır.

Prof. Dr. Fikret SÖNMEZ



Karşılıklı etkilenmenin yada toplumsal oluşumun özü olan istek ve inançların yapılmasında üç biçim söz konusudur:

1. Tekrar ve Taklit

2. Çatışma

3. Uyum ve Buluş



Toplumsal değişikliklerin kaynağı olan buluş hemen bir taklit dalgalanması doğurur ve başka bir dalga ile karşılaşıncaya kadar geometrik bir gelişimle yayılır. Yayılma sırasında dalgalanmalarda çatışma görülür. Bunun sonucu olarak da dalgalar, ya birbirini yok ederler, ya biri diğerini yok eder, yada yeni bir buluşun kaynağı olur.

Prof. Dr. Fikret SÖNMEZ



İbn-u Haldun birlikte yaşayan insanların birbirini taklit eğiliminde olduklarından, taklidin toplumlarda yukarıdan aşağıya doğru inerek halka yayıldığından söz etmektedir.



SAĞLIKLI BİR EĞİTİMDEN GEÇEN BİR İNSAN



1. Verilen işe özen göstermeli

2. Kendini anlatabilmeli

3. Kısa sürede başkasının ne düşündüğünü anlayabilmeli

4. Eleştiriye ve ithamlara dayanabilmeli

5. Medeni bir şekilde olumlu yada olumsuz görüş bildirebilmeli

6. Eleştirel bakış açısına sahip olmalı

7. Kimlik problemi yaşamamalı ( Şahsiyet sahibi )

8. Ferdi özelliklerin inkişafına ve geliştirilmesine katkıda bulunmalı

9. Kendini yenileme alışkanlığı kazandırılmalı ( Sahip olduğu şeylerle yetinmeme, daha iyiye ve kusursuza ulaşma gayreti )

10. Zamanı en iyi şekilde değerlendirebilme yollarını öğretmeli

11. Gelecek ufkuna sahip olmalı ( Geleceğe yönelik planlama yapmalı )

12. Farklı düşüncelere saygılı olmalı

13. Birden fazla bakış açısına sahip olabilmeli

14. Hangi bilgiyi nereden elde edeceğini göstermeli

15. Ezberletme yerine, bilgiyi doğru yer ve zamanda müracaat etmeyi öğrenmeli

16. Neyi, kime, ne zaman ve nerede danışacağını bilmeli, her işi ehline sormalı ve vermeli

17. İkili ilişkilerinde “kazandım, kaybettim” tutumu yerine diyaloga açık, uzlaşmacı bir tutuma sahip olmalı

18. Ahlak ve fazilet sahibi olmalı

19. Hata ve başarısızlıklarından ders alabilmeli ( Yıkılmanın yerine )



ÖĞRETMENİN KALP KAZANMA YOLLARI



1. Öğrencilere karşı son derece şefkatli ve merhametli olmalı, hatırlarını sormalıdır.

2. Vakarlı olmalıdır.

3. Küçük düşürücü şakalardan muhakkak kaçınmalıdır.

4. Talebelere sert davranmamalı. Olur olmaz yerde kızmamalıdır.

5. İşlenen konular soru - cevap sistemiyle işlenmelidir. Yerinde espri yapılmalıdır.

6. Öğrenciye her defasında yeni bir şey öğretilmelidir.



Lisan-ı hal, lisan-ı kalden daha tesirlidir.

Örneklerle öğrenmenin gücünü küçümsemeyiniz.

Peter BURWASH



BAŞARI YOLUNDA ALTIN KURALLAR



1. Tırmandığınız kaya ile kertenkele kadar bütünleşmelisiniz.

2. Hedef, titremeyen bir el ister.

3. Engellere, ne kadar ısrarlı olduğunuzu, ancak ne kadar fedakarlık yaptığınızı göstererek anlatabilirsiniz.

4. Fedakarlık, hedefinizle bulunduğunuz nokta arasındaki mesafede yolunuza çıkacak her engele bedelini ödemektir. Sizden uykusuz geceler mi istiyor? Vereceksiniz. Sizden en sevdiklerinizi bile terk etmenizi mi istiyor? Terk edeceksiniz.

En önemlisi içinizdeki tatlı dile kulaklarınızı tıkayacaksınız. İçinizdeki tatlı dilin, gayenizin amansız düşmanı olduğunu bilmelisiniz.

5. İnsan için çalıştığından başkası yoktur. ( Necm Suresi, 39 )

6. Bilgiyi, kaynağına bakarak küçümsemeyin.

7. Size koltuk değnekleri verebilirler ama yürüyecek olan yine sizsiniz.

8. Kar, dağına göre yatar.

9. “Bütün umudum kendimde.” diyebiliyorsanız.

10. İnsana insan olduğu için değer verin.

11. İşinizi en mükemmel şeklide yapın.

12. Gerçek sakatlık, gaye yokluğu, sorumsuzluk ve uyuşukluktur.

13. Hiç kimsenin gücü mükemmel bir işi görmemezliğe gelmeye yetmez.

14. Marka ne kadar değer verilen bir markaysa, parçalardaki hatalar da o kadar çok göze batar, o kadar vazgeçirici olur.

15. İki insan olmayın.

16. Güçlükleri göze alamayanların kolaylıklarla karışlaşması mümkün değildir.

17. Doğrudur, her arayan bulamaz. Ama aramadan bulan hiç olmamıştır.

18. Yumruğunuz demirleştikçe, eldiveninizin ipeği kalınlaşmalıdır.

19. Her saniyeniz gayenize kilitlenmelidir.

20. Bütün bütün elde edilemeyen, bütün bütün terk edilemez.

21. kendi dilinizi konuşan insanlardan ayrılmayınız.

İçinde bulunacağınız toplumu, dilinizi konuşan toplumlardan seçiniz. Yada her sürprize hazır olunuz.

22. Topluluğun eritme gücü vardır.

Topluluk ( Toplum / Kitle ) insana kolayca kendi rengini verebilir. İnsan iyi ve kötü alışkanlıkların çoğunu topluluk içinde kazanır. Öyleyse dostlarınızı, içinde yer alacağınız topluluğu seçmek büyük ölçüde hayatınızı seçmek manasına gelir.

Bana arkadaşını söyle, sana kim olduğunu söyleyeyim.

CERVANTES

23. Affedici olun.

24. Sözünüzün eri olun.

25. Sabır, zamanı lehimize çevirme sanatıdır.

Eğitilmemiş her kuvvet zayıflığa dönüşür. Sabır bir bekleme dönemi olmadığı için, sabırlı insan bir yandan neticelere katlanırken bir yandan da yeni girişimlerini sürdürür.

26. Kararlı olmanız hedefi yıldırır.

Kendinizi hedefe kilitleyeceksiniz ve o kilidi açması muhtemel bütün anahtarları ortadan kaybedeceksiniz. Kararlılık işte buna denir.

27. Korkunuz, korktuğunuza güç verir.

Korkaklık iyi hazırlanamamanın ürünüdür.

28. Kuvvetlerinizi iyi komuta ediniz.

Komuta gücü, kuvvetleri oranında iyi bir komutan olabilen herkes, büyük zaferler kazanır. Kötü komutan mevcut kuvvetlerini de elden çıkarır.

29. Samimi pişmanlık, gelecekteki hataları da önler.

30. Danışma, mesele üzerindeki aydınlığın arttırılmasıdır.

Başkalarının gayretlerini, bilgilerini, tecrübelerini, fikirlerini kendi gayret, bilgi, tecrübe ve fikirlerimize katma faaliyeti olan danışma, yakın dostlarımızdan biri olarak yanımızdan hiç ayrılmamalıdır.

31. Anahtar aramak yerine, anahtar olabilmelisiniz.

32. Kendinizi ifade etmekten kaçınmayın.

Tribündeki seyircilerden futbol tarihine geçmiş kimse yoktur.

33. Zamanında yapılmayan iş, yapılmamış iştir.

34. Küçük ikazların, büyük değeri vardır.

35. İnsana yaklaşmak önemlidir.

Onları tanıma sanatını öğreniniz. Güçlerini nereden alıyorlar? Bunu anlayınız. İnsanı doğru değerlendirmenin bir yolu da, görüşmenin doğru zaman ve zeminde yapılmasıdır. Her insan bir limandır, usta kaptan bekler.

36. Toplumu şekillendirenler, önderlik yapanlar, güç elde edenler eylem adamlarıdırlar.

37. İnsanlara anlayış derecelerine göre hitap ediniz.

38. Başarı herkese kaldırabileceği ağırlığı kaldırtmaktır.

39. Doğal olunuz.

40. Kibir emeği kirletir.

41. Küsmeyeceksiniz.

42. İstisnalara karşı istisna hareket etmelisiniz.

43. Her zaman daha iyisini yapmaya çalışınız.

44. Unutmak, ilmin afetidir.

45. Merhamet edin, fakat merhamet beklemeyin.



Bana bin söz edeceğine bir şekil göster. Bir şekil bin sözden daha iyidir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder