5 Mart 2009 Perşembe

3797 SAYILI MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEŞKİLAT VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN

3797 SAYILI MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEŞKİLAT VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEŞKİLAT YAPISI
Ülkemizde eğitim-öğretim; Atatürk ilke ve inkılapları doğrultusunda, çağdaş bilim ve eğitim esaslarına göre, Devletin gözetim ve denetimi altında yapılır. Bu esaslara aykırı eğitim ve öğretim yerleri açılamaz.
Devletin eğitim hizmetleri ile ilgili görev ve sorumlulukları ise Milli Eğitim Bakanlığına verilmiştir.
Bu Bakanlık, Ulu Önder Atatürk’ün “Cumhurbaşkanı olmasaydım Milli Eğitim Bakanı olurdum” diyerek önemini vurgulamaya çalıştığı kamu kuruluşlarından biri olup, önem ve özelliğini, bu gün de korumaktadır.
Milli Eğitimin amacı ise; özellikle Cumhuriyetin ilk yıllarında, Bakanlığın 19 Aralık 1923 ve 08 Eylül 1924 tarihli genelgelerinde ki:
“Mektepler Cumhuriyet esaslarına sadık kalmayı telkine mecburdur. Çocuklarımız kalplerinde ve ruhlarında Cumhuriyet için fedakar olmak mefkûresi (ülküsü) taşımalıdır”
ifadesinden de anlaşıldığı gibi, Cumhuriyetçi ve demokratik bir eğitim vermek olmuştur. Daha sonraki yıllarda bu amaç; geliştirilip belirginleştirilerek, yetişecek çocuğun:
1. Toplumsal Açıdan
a. Türk Milletinin bir evladı olmanın şerefini duyar ve sorumluluğunu kavrar,
b. Şerefli Türk tarihinin değerlerini korur, Türk inkılabının ilkelerine bağlı,
c. Türkiye Cumhuriyeti Anayasa’sının sağladığı yurttaş, hak ve hürriyetlerine saygılı,
d. İnsanlara karşı iyi duygulu,
e. Yurttaşlar arasında milli birlik ilkelerini bozmayan fikir ayrılıklarını hoş görür,
f. Kanunlara uyar ve medeni ödevlerini yerine getirir,
g. Milli kaynakları korur,
h. Kötü şartları düzeltmek için çalışır,
ı. Bilimsel çalışma ve ilerlemelerin genel yönünce getireceği yardımı kavrar,
2. Kişisel Bakımdan
a. Öğrenme ve gelişme isteğine, pratik hayatın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip,
b. Anadilini doğru olarak konuşur, okur-yazar,
c. Kendisinin ve çevresindekilerin sağlığını korur,
d. Çevresinin sağlık şartlarını düzeltmek için uğraşır,
e. Spor faaliyetlerine ve diğer sosyal faaliyetlere katılır ve bunları seyretmekten hoşlanır,
f. Kendi davranışlarını denetleyebilir ve iyiye yöneltir,
g. Serbest zamanlarını temiz ve yararlı işlerle geçirir,
h. Güzel sanatları ve tabiatı sever,
ı. Sorumlu işler almaya hazırlıklı, girişkenlik yeteneği gelişmiş,
3. İnsanlık İlişkileri Bakımından
a. Başkalarıyla birlikte çalışıp oynayabilir,
b. Davranışlarında toplumsal naziklik ilkelerine uyar,
c. Aileye değer verir, evini yönetmede becerikli,
d. Ailesinin bütün üyelerine karşı saygılı ve şefkatli,
4. Ekonomik Hayat Bakımından
a. Çalışmanın zevkini duyar,
b. İş üzerindeki gücünü geliştirerek sürdürür,
c. Yeteneklerine uygun işi seçebilir, mesleğinde başarılı,
d. Geçimini düzenleme gücünde,
e. Hesabını bilir yurttaş olmasını sağlar
şeklinde tespit ve ifade edilmiştir.
Bu kapsamda,. Milli Eğitimin amaçları ve ilkeleri, 4.6.1973 tarihinde çıkarılan 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ayrıntılı bir şekilde belirlenmiştir.
Belirlenen amaçları gerçekleştirmek üzere kurulmuş olan Bakanlık; Cumhuriyetin kuruluşundan 1935 yılı sonuna kadar Maarif Vekaleti, 28 Aralık 1935’ten 1941’e kadar Kültür Bakanlığı, 22 Eylül 1941’den 9 Ekim 1946 tarihine kadar Maarif Vekilliği, 10 Ekim 1946’dan 1952 yılı sonuna kadar Milli Eğitim Bakanlığı, 1954 yılı sonuna kadar Maarif Vekaleti, 15.06.1960 tarihinden sonra yine Milli Eğitim Bakanlığı adı ile çalışmalarını sürdürmüştür.
14 Aralık 1983 tarih ve 19-1/128.599 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla Gençlik ve Spor Bakanlığının, Milli Eğitim Bakanlığı ile birleştirilmesinden sonra Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı adını almışsa da, gençlik ve spor hizmetlerin 356 sayılı Kanun Hükmünde Kararname gereği Başbakanlığa bağlanması sonucu 24.01.1989 tarihinden itibaren Milli Eğitim Bakanlığı olarak genel idaredeki yerini almıştır.
Milli Eğitim Bakanlığı kurulduğu ilk günden beri;
a. Yönetim teşkilatı (merkez, taşra ve yurtdışı),
b. Bağlı kuruluşlar,
c. Öğretim kurumları (örgün ve yaygın),
olmak üzere, üç ana hizmet bölümü halinde ve bir bütünlük içerisinde teşkilatlandırılmıştır.
Milli Eğitim Bakanlığının kuruluş ve görevleri, uzun bir süre Kanun Hükmünde Kararnameler ile belirlenmiştir.
Bilahare 3797 sayılı Milli Eğitim Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun 30.04.1992 tarihinde kabul edilmiş ve 12.05.1992 tarih ve 21226 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder